ALGEMEEN > Foto op keramiek, transfers etc. > zeefdrukken op biscuit

Zeefdrukken gaat meestal via een transfer op geglazuurd werk. Is het mogelijk om rechtstreeks op biscuit te zeefdrukken? of op natte klei?
gevraagd

6 antwoorden

  • Ja, dit is mogelijk. Druk je op klei of biscuit af dan is het wel lastig om hier gelijk transparant over heen te glazuren. Op plaatsen waar het zeefdruk medium zit wordt het glazuur afgestoten. Je kan het beste de klei met zeefdruk dan eerst bakken. De inkt van transfers bestaat vaak uit opglazuur met een maximum temp van ca 750C. Zeefdruk je op klei (die nog gebakken moet worden, of biscuit die nog geglazuurd moet worden) dan kun je het best zeefdrukken met een inkt die hoger gebrandt kan worden. Ik gebruik hiervoor onderglazuur +zeefdruk medium.

    Rob
    beantwoord
  • Dank je wel.
    als ik het goed begrijp:
    1. kleiplaat al of niet biscuit gebakken
    2. erop zeefdrukken met onderglazuren
    3. biscuitbrand
    4. zeefdruk medium over de zeefdruk
    5. nogmaals bakken op ca. 750 graden.

    Zijn de laatste 2 stappen nodig? Ik wil het werk het liefst puur houden, zonder glazuur of glans
    beantwoord
  • Stap 1 tot 3 is goed,al is het bij stap 2 wel de bedoeling dat je de onderglazuur mengt met het zeefdruk medium, om van de onderglazuur een geschikte zeefdruk pasta te maken.
    Bij stap 4. Geen zeefdruk medium over de zeefdruk.Eventueel indien een glans/doorzichtig glazuur gewenst, transparant glazuur over de ingebakken zeefdruk heen.Omdat je schrijft het werk puur te willen houden kun je het glazuren overslaan,of uiterst dun glazuren.Stap 5 kun je overslaan de zeefdruk is immers op een hogere temperatuur reeds ingebrandt.

    Rob
    beantwoord
  • Ik heb een zeefdruk gemaakt op transferpapier. Hierover heen heb ik de beschermende laag aangebracht via de zeef. Dit ging heel goed, echter... ik krijg zeef niet schoon. Wat gebruik ik hiervoor? water werkt averechts. Het is een soort lijmlaag op/in de zeef...
    beantwoord
  • Om een zeefdruk te maken op transferpapier maakt je de inkt(onderglazuur of opglazuur poeder) aan met een zeefdruk medium.Bijvoorbeeld screen medium van Keramikos. Dit medium is op waterbasis en droogt zeer langzaam en is goed uitwasbaar met water.Na het zeefdrukken met dit mengsel van medium op waterbasis+keramische inkt maak ik mijn zeefdrukraam altijd zo snel mogelijk weer schoon met water.

    Wat bij jouw mogelijk fout gegaan is,is dat jij de covercoat die bestemd is voor over je zeef afdruk op het transferpapier(waarneer de afdruk gedroogd is),via de zeef heb proberen op te brengen.Je moet je zeef helemaal niet in kontakt laten komen met deze covercoat.De covercoat wordt met een kwast over de gedrukte afbeelding aangebracht.
    Covercoat is hardnekkig spul waarvan kwasten die er mee in aanraking zijn geweest alleen schoon te krijgen(direct na gebruik) zijn met thinner.-Te koop bij de bouwmarkt-Hopelijk krijg je hier je zeef nog mee schoon.Kijk uit met inademing van de thinner damp.

    Rob

    beantwoord
  • Rob, Klopt helemaal. heel hartelijk bedankt voor alle info. Ik ga mijn best doen om de zeef nog schoon te krijgen...... De afdruk op het transferpapier ziet er heel goed uit.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.