ALGEMEEN > Stoken > steengoed wel/niet biscuit bakken

Als je steengoed wil bakken is het dan absoluut noodzakelijk, wenselijk of niet nodig de stukken eerst biscuit te bakken.
Ik hoor zoveel verschillende stellingen.
gevraagd

5 antwoorden

  • Ik ben een nogal onzekere pottenbakker dus ik bak altijd biscuit. Maar ik wil graag de stap maken naar een keer bakken. Je kunt natuurlijk de curve die je gebruikt ook aanhouden als het begin van de stook naar hogere temperaturen. Maar het glazuren is wat ingewikkelder en als het mis gaat bijv. een ontploffing dan is je hele stook mislukt i.v.m. rondzwevend stof. Dat heb ik bij een stook in een houtoven wel eens meegemaakt. Eigenlijk gewoon de stap maar eens zetten.
    beantwoord
  • Beste Willy,

    Het kan allebei.
    Je moet zelf de keuze maken welke wijze van glazuren en bakken je toepast.
    - het eenbrandsproces: zonder bisquit bakken heet het rauw glazuren en het voordeel is dat je maar een keer stookt.
    - het tweebrandsproces: bisquit bakken en daarna glazuren heeft als voordeel dat het werk veel minder kwetsbaar is als je aan het glazuren bent.

    Ik zelf kies voor het tweebrandsproces, de redenen:
    - makkelijker glazuren
    - geen risico op plofstukken die een hele glazuurstook kunnen bederven
    - minder risico op tweede keus ( dit laatste zal een ervaren eenbrandsstoker terecht bestrijden )

    groeten
    Hans

    beantwoord
  • Het zijn halfcilindervormige bloempotten welke ik tot 1240° wil stoken.
    Ik ga ze niet glazuren en er zal niks van glazuurwerk in de oven zitten.
    De stukken zullen één week gedroogd zijn en zijn uit platen van 7 mm opgebouwd.
    Wat denk je er van?
    beantwoord
  • Beste Willy,

    Gewoon in een keer bakken.
    Het begin van je stookcyclus als een bisquitstook en dan aan het einde gewoon doorgaan tot 1240

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt, zal het in één keer proberen. Is toch éénmaal minder stookkosten.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.