ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > vorstbestendig

Ik maak beelden van steengoedklei en bak ze op 1160 graden Ik glazuur mijn beelden op 1060 graden . Zijn ze nu vorstbestendig of moet ik het glazuur ook op een hoge temperatuur bakken Wie kan mij advies hierover geven

6 antwoorden

  • Beste Joke,


    Vorstbestendig.
    Als eerste, elke vorm waar water in blijft staan loopt het risico uit elkaar gedrukt te worden zodra dat water bevriest.
    Dat hoeft niet veel water te zijn en het maakt niets uit hoe hoog er gebakken is.
    Met het ontwerp dus rekening houden dat het goed afwatert.

    Tijdens het bakken wordt de klei door de sintering vorstbestendig.
    De vochtopname (porositeit) van de gebakken klei dient minder dan 2% te zijn.
    De meeste steengoed klei moet minimaal boven de 1200 C gebakken worden om dit punt te bereiken.

    1160 is dus aan de lage kant om garantie te geven voor vorstbestendigheid.
    Ik heb van K123 in combinatie met surpriezeklei van vingerling plantenhangers gemaakt die gebakken zijn op 1150 C, daarvan zijn er tot nu toe nog geen stuk gevroren, maar die hangen wel tegen een gevel met overstekende goot.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Steengoedklei sintererd niet dicht bij 1160 graden daarvoor moet je 1240 tot 1280 stoken.
    Dus als je glazuurlaag craqueleert is je beeld niet vorstbestendig zodra er water in je beeld kan trekken en komt vorst dan zullen er waarschijnlijk stukken afspringen.

    Frans
    beantwoord
  • Frans bedankt voor je bericht . Ik gebruik nu steengoedklei k 019 van robbelien ,deze kan gebakken worden op een temperatuur van 900 tot 1230 graden. Dit is volgens jou te weinig ,dus moet ik mischien overstappen naar een andere kleisoort . Moet ik het glazuur ook op een hogere temperatuur stoken
    beantwoord
  • Hans bedankt voor je bericht Ik maak al vele jaren beelden .en geef ook curcus . Je moet altijd rekening houden met de vorm ,zodat er geen water in blijft staan.De meeste beelden zijn om binnen neer te zetten. Zelf maak ik ook buitenbeelden ze zijn geverfd met acryl en staan al jaren op zuilen in de tuin,ze blijven goed.alleen de kleuren worden wat vaal. De laatste tijd ben ik met glazuur gaan werken en dat bevalt me goed met leuke resultaten. Moet ik het glazuur ook op een hogere temperatuur bakken dan 1060 voor de beelden die buiten moeten kunnen staan?
    beantwoord
  • Het glazuur wat je op 1060 bakt is een aardewerkglazuur. Als je dat veel hoger gaat bakken wordt het glazuur zo dun vloeibaar dat het van je werk afloopt of gaat het koken zodat er blazen ontstaan.
    Voor steengoedtemperatuur moet je ook steengoedglazuur gebruiken.
    Je schreef eerder dat de klei zijn maximumtemperatuur 1230 C is. heb je al op die temperatuur gestookt ?

    De techniek om met steengoedklei eerst zo hoog mogelijk te stoken en daarna op aardewerktemperatuur te glazuren is lastig omdat je geen zuiging hebt van de bisquit, maar je hebt wel het kleurgamma van aardewerk tot je beschikking.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hans

    Bedankt voor je advies , hier kan ik wel mee verder.

    groeten Joke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.