ALGEMEEN > Klei - algemeen > plaatjes met engobe schadeloos drogen

Ben weer lekker aan het experimenteren. Momenteel heb ik platte plaatjes klei met engobe. Echter, zonder engobe kan ik de plaatjes gemakkelijk recht drogen door het tussen 2 platen te leggen en regelmatig te draaien. Echter met engobe beschadigen stukjes lichtjes. (ik zie het tenminste terwijl een ander het misschien niet opvalt.) Nu vroeg ik me af hoe ik het toch netjes kan drogen, recht welteverstaan, zonder beschadigingen. Het aanbrengen van engobe na het bakken is geen optie, veel te bang dat het gaat bladderen. Wat zou ik op mijn werk kunnen leggen wat niet een beschadiging te weeg brengt. Plastic? laken? krant? Iemand een idee. Of misschien zo lang wachten totdat de klei al vrij hard is?

4 antwoorden

  • misschien wat stukjes bubbeltjesplastic?
    beantwoord
  • Hallo Marion,

    Ook ik ben op het ogenblik aan het experimenteren met engobes maken en ik laat de proefplaatjes eerst inderdaad vrij ver drogen (met regelmatig keren). Na het aanbrengen van de engobe rustig verder laten drogen op een niet te warme plek.
    Bij mij gaat dat goed en de engobe smeert ook lekker dan.
    beantwoord
  • Met regelmaat maak ik proefplaatjes met engobe en doe dat op deze manier.
    Plaatjes maken en tussen 2 planken iets aandrogen [halve dag],engobe erop smeren en nadat het iets aangedroogd is [een uurtje]weer tussen 2 schone planken een week laten drogen,dan kan het"gewoon"aan de lucht verder drogen.Trekt daardoor niet krom en de plaatjes beschadigen zo echt niet.
    Mocht het een warme plek zijn waar ze drogen of het is bv zomer,doe er dan een dag of 3 eerst plastic over de planken.

    beantwoord
  • Hallo allemaal,

    Hartelijk dank voor jullie reactie. Denk idd dat het weer mijn ongeduld is geweest.... Ben het nu beter aan het laten aandrogen en nu gaat het wel goed.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.