ALGEMEEN > Klei - algemeen > Stooktemperatuur Porcelein papierklei

Geen idee hoe het kwam, maar ik dacht dat ik Porcelein papierklei kon afbakken op 1150 graden. Ik heb 100 graden per uur tot 600 graden gedaan, daarna vol tot 1150 en 20 minuten laten pendelen en daarna laten afkoelen. Netwerk ziet er goed uit, maar nu lees ik dat de eindtemperatuur 1220-1280 moet zijn. Kan ik deze werken zo laten, of is het beter ze alsnog tot 1220 te stoken? Zelf denk ik dat door het pendelen dit niet nodig is. Ik hoor graag, groet Hanneke

8 antwoorden

  • Hanneke, uw gevolgde stooktraject is prima. Op de instructies staat de onder- en de bovengrens temperatuur, maar er staat niks over de tijd die men moet nemen om deze ondergrens te bereiken. Dit is dus maar een halve informatie. Net door te pendelen op 1150°C kan het best zijn dat je hetzelfde eindresultaat hebt als zou je zonder pendelen naar 1220 °C gegaan zijn. Nu moet je zelf bepalen of het eindresultaat bevredigend is en of de scherf niet te poreus is. Je kan voor de volgende stook met hetzelfde stooktraject eens tot 1200°C gaan en zien wat voor verschil dit geeft.
    beantwoord
  • Dank je Lucien, dat ga ik proberen en kijken of er inderdaad verschil is. Voor een dunne wandplaat, met hier en daar elementen op de voorzijde gaf de leverancier van de klei het volgende stooktraject: 30 graden per uur tot 400 en daarna 60 graden per uur tot 1000. Nou kan ik slechts 1x het aantal graden en uren opgeven en daarna vol naar de eindtemperatuur. Als ik op deze manier stook ben ik 23 uur aan het stoken. Buiten het feit dus dat ik dat niet kan. Zou ik het hele traject op 30 graden doen, dan is de stooktijd 33 uur. Heb jij een advies in deze? De 30 graden per uur is om te voorkomen dat de hoeken omkrullen.
    Groet Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke, dit advies is gewoon klare nonsens ( met mijn groeten ) :-)
    beantwoord
  • Lucien, hartelijk dank voor dit duidelijke bericht!
    Ik kan gewoon aanhouden, 100 graden per uur tot 600 en daarna vol tot1220?
    Of kan ik gezien de vrij dunne plaat de eerste uren beter wat lager stoken?
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke, dit zal je moeten uitproberen, maar gezien de voorgeschiedenis denk ik dat je daarmee goed zit. Bij glazuren is het meestal andersom. Daar heb je meer baat met wat minder hoog te stoken, maar dit met pendelen te compenseren zoals het stoofpotje in de keuken. Voor een ongeglazuurde klei- stook mag je deze niet de tijd geven door en door te bakken, maar enkel de buitenste millimeter. Krokant korstje zonder heel het broodje te laten doorbakken. :-)
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Ik ga het allemaal uitproberen. Dank voor al je goede adviezen en door de vergelijkingen nog duidelijker.
    beantwoord
  • Alle werken gestookt, 100 graden per uur tot 600 en daarna vol tot 1220. De kleine wandtegels zijn goed gebleven, de grotere niet. De hoeken zijn omhoog gekomen (lijkt nu meer een schaalvorm) en hij is op 3 plaatsen gescheurd. Ik ga volgende keer toch langzamer opstoken.
    beantwoord
  • Hanneke, nogmaals, dit is zeker niet de oorzaak. De productiemethode kan een oorzaak zijn, het drogen én het stapelen in de oven, maar niet het gevolgde stookraject. Bij papierklei is er net wat CO-productie en als dat niet gelijkmatig kan ontsnappen is er plaatselijk reductie mogelijk, met spanningbarsten tot gevolg. Zijn de barsten scherp ? Dan zijn deze ontstaan boven de 600°C. Verluchten bij de bisquitstook is hier extra nodig.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.