ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > transparant mat glazuur voor aardewerk

Ik zoek een transparant mat glazuur voor aardewerk . Ik heb nu een matglazuur van keramikos, maar dat geeft een melkachtig effect, en bovendien glanst het... wie kan mij een loodvrij recept helpen, of weet waar ik het kant en klaar kan kopen? juul

27 antwoorden

  • Juul,
    - voor welke temperatuur
    - wat bedoel je met loodvrij
    beantwoord
  • hallo lucien, voor 1040 graden... met loodvrij bedoel ik zonder lood .. Ik weet eigenlijk niet zoveel over fritte, misschien dat je wel een loodfritte kunt gebruiken? Ik wil vooral zo min mogelijk troep gebruiken.. alvast bedankt voor het meedenken.. juul
    beantwoord
  • Juul, daarom ook mijn vraag wat je verstaat onder ' vrij van lood ' ( gooi dan ook maar alvast al je kristal roemers maar weg ;-) ). Voor niet-gebruikskeramiek zijn alle loodfrittes veilig, maar wel mono- en sesquisilicaatfrittes vermijden bij gebruiksgoed. Loodbisilicaat is ok.
    Voor je recept moet ik effen zoeken. Kom hier later op terug.
    beantwoord
  • sorry juul maar mijn vorige reactie is verwijderd anders had ik iets voor je gehad
    beantwoord
  • jammer! in ieder geval bedankt voor het meedenken... Het maakt me wel nieuwsgierig waarom het is verwijderd. Was het reclame?
    beantwoord
  • Juul, hier een eenvoudige formule transparant glazuur 03a ( 1040°C 7uur stook ):
    Fritte Ferro 90167 :
    0,45 Na²O - 0,45 Ka²O - 0,10 CaO - 0,20 Al²O³ - 0,60 Ba²O³ - 1,80 SiO²

    - Fritte 90167-------------67 %
    - Kaolien-------------------20
    - Kwarts--------------------13

    Indien je deze fritte niet hebt, met een alternatief de samenstelling zo dicht mogelijk benaderen
    beantwoord
  • ja volgens mij mag je hier geen spullen aanbieden omdat het een discussieforum is en dat vergeet ik soms. helaas, je moet dus opzoek naar iets anders.
    beantwoord
  • dank je lucien!!!
    beantwoord
  • Ach, nu zie ik dat er een tikfoutje in de Fritte-formule zit. Het is niet Ba²O³, maar B²O³. Graag gedaan.
    beantwoord
  • nu de hamvraag... hoe kom ik aan fritte ferro... ik heb gekeken op internet en dan kom ik op een Duitse site terecht. heb jij het in Duitsland besteld? groetjes juul
    beantwoord
  • Deze fritte is ook te koop bij Keramikos in Haarlem onder de naam: aardalkaliboorfritte. De samenstelling is gelijk aan de door Luciën genoemde fritte.
    beantwoord
  • Met dank aan Jelke. Dit is trouwens een zéér uitstekende fritte en veelzijdig in gebruik.
    beantwoord
  • heeft die fritte ook een nummer ik heb namelijk veel soorten van ferro en wil er van af
    beantwoord
  • fijn, dank jullie voor de snelle reactie. juul
    beantwoord
  • en juul al geholpen? laat anders ergens je email adres achter kan ik je helpen
    beantwoord
  • ik heb nu een zak alkaliboorfritte gekocht bij de veka, niet de goede dus, maar die kan ik gebruiken voor raku stoken. dus als je wat voor me hebt: mijn emailadres is: hommeke@planet.nl
    beantwoord
  • Hallo glazuren, Wist niet dat je ook frittes van Ferro had... Je hebt mijn e-mail adres.
    beantwoord
  • hoi lucien, ik heb net de oven bekeken met het glazuur wat jij me hebt gegeven, en het is precies wat ik bedoelde.., dus ik ben er helemaal blij mee. kan ik dit ook op gebruikersgoed gebruiken? groetjes juul
    beantwoord
  • Juul, prettig te vernemen dat je gevonden hebt wat je zocht.
    Je kan dit recept niet gebruiken voor steengoed. Daarvoor moeten we wat aanpassingen doen. Bovenvermeld recept bestaat in hoofdzaak uit een Alkali-boor-fritte. Er zijn te weinig ruwe grondstoffen die voldoende Natrium, Kalium en Boor bevatten om op zo lage temperatuur te kunnen uitsmelten en water-oplosbare minerale grondstoffen geen goed resultaat geven ( vandaar in frittevorm ). Dit maar om duidelijk te maken dat je wél op hogere temperatuur kan werken met ruwe grondstoffen, gezien we hier al minder Na²O, K²O en B²O³ nodig hebben.( geen noodzaak voor het gebruik van frittes )
    Gezien uw vraag of iets kan doen met dit basisrecept ( met Fritte 90167 ) geeft ik dit mee:
    Transparant SK 5a - 8 (1180-1250%)
    - Fritte 90167------31%
    - Petaliet -----------64
    - Kaolien ------------4
    - Bentoniet----------1

    Zo zie je hoe het % fritte al een stuk lager ligt. Wil je nu iets tussen deze twee temperaturen, kan je ook enkele proefjes uitzetten met mengsels van beiden.
    beantwoord
  • dank je lucien, maar ik bedoelde eigenlijk of je aardewerk met dit glazuur(dus je eerste recept) kunt gebruiken voor etenswaren???
    juul
    beantwoord
  • Ja natuurlijk.
    beantwoord
  • Juul, ik heb me suf gedacht vanwaar je vraag of dit glazuur ook voor steengoed kan dienen en dat je geen recept voor steengoed zocht, maar wél voor gebruiksgoed. Sorry als ik het mis heb hoor, maar steengoed is niet het synoniem van gebruiksgoed. Aardewerk is ALLE klei, gebakken onder de 1150°C en alles erboven is steengoed. Je hebt dus aardewerk-gebruiks en steengoed-gebruiks keramiek. ( Het laatste is best geschikt voor gebruiksgoed ).
    beantwoord
  • hallo lucien , volgens mij was er gewoon sprake van een spraakverwarring... dat brengt het heen en weer mailen met zich mee... groetjes juul
    beantwoord
  • Nog even een reactie naar aanleiding van o.a. het bericht van Glazuren op 05-03-2012: De berichten zijn verwijderd omdat wij het Discussieforum (de naam zegt het al) alleen willen aanhouden voor discussies over een onderwerp uit het brede interessegebied van iedereen die met keramiek bezig is. In de rubriek Biscuitjes online kunnen abonnees van km KLEI kleine advertenties (zonder commercieel oogmerk) gratis plaatsen. mvg km KLEI, JvHattum
    beantwoord
  • Ik heb wit glazuurpoeder gekocht en heb daarvan 20% vermengd met 80% wit kleipoeder en dan aangelengd met water tot ik een romige vloeistof kreeg.
    Ik ben een beginneling en weet helemaal niet hoe ik dergelijk glazuur moet maken.
    Moest ik dit mengen met wit klei poeder of enkel met water?
    beantwoord
  • hallo sonja
    ik ben zelf ook niet zo op de hoogte van hoe een glazuur samen te stellen. Als je reageert op een mail van Lucien, dan krijg je zeker antwoord.. groetjes juul
    beantwoord
  • Het mat Transparant glazuur van Keramikos is prima. Als hij melkachtig wordt heb je hem te dik opgebracht. Breng hem dus echt dun aan, mocht hij te dun blijken na het bakken dan maak je het voorwerp warm en spuit er nog een laagje op, opnieuw bakken en prachtig!
    Succes, Marieke.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.