ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > Mangaanaarde

Ik gebruik al een tijdje mangaanaarde om mijn sculpturen in te wassen, maar zou er graag wat meer informatie over vinden. Wat is bv. het verschil met mangaanoxide, mangaandioxide (bruinsteen) ? Op het internet vind ik niets.
Danny

22 antwoorden

  • Bedankt, Lucien, voor dit snelle antwoord. Ik heb al op deze sites gekeken, maar vind er niet het woord 'mangaanaarde' terug. Ik zal eens in mijn boeken snuisteren, alhoewel ik betwijfel of ik er de woorden 'manganese earth' of 'terre de manganèse' zal in terug vinden. En toch, wie zoekt die vindt ! Ik blijf proberen.
    Danny
    beantwoord
  • Ach Danny, was het dát maar. Mangaanaarde, terre de manganèse en manganese earth zijn andere namen voor bruinsteen.( MnO²) Sorry, had het zo niet begrepen.
    beantwoord
  • Bedankt ! Ik las MnO² als mangaandioxide en dacht dus dat dit niet dezelfde grondstof is als mangaanaarde, ook al omdat Colpaert in België voor 1 kg mangaandioxide € 2.83 aanrekent en voor mangaanaarde € 4.31. Bij een volgende bezoek aan de winkel vraag ik om uitleg en laat het weten.
    beantwoord
  • Hahaha, neeee, is dat écht ? Moet een vergissing zijn ( van Colpaert )
    beantwoord
  • Kan het zijn dat met mangaanaarde 'mangaancarbonaat' bedoeld wordt? Het ziet er heel anders uit dan mangaanoxide. Mangaancarbonaat komt in de natuur voor als het mineraal rhodochrosiet. Het is een roze-rode kristallijne stof, die bruin wordt als ze aan de lucht wordt blootgesteld.
    Mangaanoxide (bruinsteen) is een oxide van mangaan, dat in de aardkorst veel voorkomt onder de vorm van het mineraal pyrolusiet.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Jeltje,
    Met dank voor het mee zoeken. Nu breng je me wel aan het twijfelen vanwaar deze spraakverwarring komt.
    - Mangaancarbonaat : http://nl.wikipedia.org/wiki/Mangaancarbonaat
    - Mangaandioxide: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mangaan%28IV%29oxide

    Nu nog uitzoeken waar ' mangaanaarde ' voor staat. Mijn mangaandioxide koop ik aan onder de naam Braunstein ( Bruinsteen / Mn²O ) en is niet zwart, maar donkerbruin. Als ik het aankoop onder de naam Mangaandioxide is het wel degelijk zwart, maar geeft geen verschil in resultaat.

    Weet hier iemand iets meer over ? Ik blijf het verder uitspitten.
    beantwoord
  • Even er wat bronmateriaal bijhalen:

    http://de.wikipedia.org/wiki/Frankokantabrische_H%C3%B6hlenkunst
    Uit deze site:
    Als Farbstoffe dienten Pigmentfarben, vor allem Eisenocker (Hämatit) für Tönungen von Rot bis Gelb und Braun sowie pflanzliche und tierische Kohlen (die auch für C-14-Datierungen eingesetzt werden können) und Manganerde, die beide Schwarz ergaben. Gelb und Braun wurde meist durch eine Mischung mit Limonit (Brauneisenstein), Hämatit und Manganoxid erzielt.

    Tot nu lijkt het me of men alle mineralen waar mangaan in voorkomt de triviale naam ' mangaanaarde ' pleegt te noemen. Het zou ivm Colpaerts' mangaanaarde dus nuttig zijn de samenstelling op te vragen.

    Wordt vervolgd...
    beantwoord
  • Na een langdurig en uitputtend verblijf in het grote woordenwoud ben ik tot de ontgoochelende conclusie gekomen dat, zelfs in de meest afgelegen dorpen, het woord " mangaanaarde " niet bekend is. Mangaancarbonaat noemen ze daar Mangaanspaat en onder de lokale bevolking is Mangaandioxide gekend als Bruinsteen. De heer VanDaele heeft me wél de suggestie gedaan om bij een volgende expeditie richting Suid Africa aan te doen in de laatste hoop alsnog Mangaanaarde te vinden. Bij deze is dit het eind van een zeer boeiende tocht.
    beantwoord
  • Mangaanaarde is (denk ik) een mengsel van gehydrolyseerde ijzer en mangaan oxiden. Ik heb ook de term gebrand umber gevonden.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Umber

    UMBER, BURNT

    A naturally hydrated iron and manganese earth compound similar to ochre. Produces reddish-brown color.

    www.webexhibits.org/.../umber.html
    beantwoord
  • Eric, is het niet logisch dat men het dan heeft over Omber/Umber, wat een zeer bekend pigment is in de schilderkunst zolang deze bestaat ( zie mijn vorige post ). Er zit ook mangaan in, wat de kleur van het pigment grotendeels bepaald, maar er zijn wel meerdere ruwe pigmenten die mangaan bevatten. Dit geeft volgens mij nog geen verklaring voor de naam ' Mangaanaarde ' als synoniem voor Mangaancarbonaat of mangaandioxide. De samenstelling vragen aan de leverancier voorkomt misverstanden zou ik zeggen.
    beantwoord
  • Hallo,
    Allereerst iedereen bedankt voor het mee zoeken. Ondertussen heb ik nog aan andere mensen de vraag gesteld en ook zij denken dat mangaanaarde bruinsteen is (MnO²) en dat wellicht het prijsverschil bij Colpaert komt doordat de producten van andere continenten komen en er dus op het ene meer invoerrechten moet worden betaald dan op het andere. Dus heb ik maar direct een mail gestuurd aan de winkel en ik heb als antwoord gekregen dat ze het voor me gaan uitpluizen. Zoektocht wordt dus hopelijk nog vervolgd.
    NB De zak mangaanaarde die ik staan heb, is een heel donkerbruin poeder. Na een bak op 1260° C neigt het naar zwart.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Waw Danny, wat een mooi werk. Zelden zie ik een mooie toepassing van ' ingewassen werk met oxides '. Zeer smaakvol gedaan.

    Ik denk dat een of andere leverancier aan Colpaert bruinsteen verkocht heeft onder de naam ' mangaanaarde ' en Colpaert ter goeder trouw gedacht heeft dat dit een variant was. Het is normaal te denken dat platte kaas met een hogere prijs wel beter zal zijn. :-)
    beantwoord
  • Hallo,
    Ik voel me heel vereerd zo'n compliment te krijgen van een kenner !
    Deze namiddag wist mijn vriendin me te vertellen dat mangaanaarde gewoon klei is, zo leerde ze althans van haar leraar. De mangaanaarde die wij hebben gekocht geeft het mooie zwart mat zoals je op de foto ziet, maar de streek waar deze klei werd gedolven is blijkbaar uitgeput. Ze heeft de mangaanaarde die men nu verkoopt getest en het geeft een glanzend zwart.
    Dat mangaanaarde een kleisoort is, lijkt me logisch, want
    bv. het aardpigment omber heeft ook een hoog mangaangehalte.
    Ik hoop althans een antwoord te vinden, want ik wil zo enorm graag mijn matte kleuring behouden.
    beantwoord
  • Danny, dat het hier om een type klei zou gaan denk ik niet. Wel een bruinsteengroeve wat reeds een aandeel veldspaat/kaolien bevat. Geen paniek indien de voorraad op is. Je hebt alle ingrediënten in huis om dit zelf samen te stellen. Mangaandioxide - rood ijzeroxide - Nefelien syeniet . Gaat het glimmen: Syeniet vervangen door Kaolien.
    Voorstel verhouding voor aardewerk:
    - MnO³-----------------60 - 50%
    - Fe²O³----------------------20%
    - Nef.Syen.------------20 - 30% ( of Kaolien )
    beantwoord
  • Bedankt ! Dit recept zal ik zeker testen.
    beantwoord
  • Dat schitterend werk mag niet stil vallen door gebrek aan ' mangaanaarde '. :-) :-)
    Succes ermee.
    beantwoord
  • Het antwoord van de leverancier is 'zeer bevredigend' :)
    Beide producten worden gebruikt voor het geven van effecten; deze effecten verschillen van stookmethode en van kleisoort. Dit kan gaan van bruine of paarse tinten.
    We raden je aan de effecten uit te testen en het resultaat te beoordelen.
    Ik heb een mail teruggestuurd en wacht op een nieuw antwoord.
    beantwoord
  • Wil hierdoor nog even aangeven dat ik het een zeer interessante discussie vind.

    beantwoord
  • Hallo iedereen,

    Ik heb de technische fiche van mangaanaarde van mijn leverancier gekregen. Ik heb de voor ons belangrijkste informatie vertaald : Mangaanaarde is een kaoliniethoudende klei en bestaat uit het gehydrateerde aluminiumsilicaat Al2Si2O5(OH)4. Behalve kaoliniet bevat het ook mica en kwarts. Het soortelijk gewicht is 2.6 g/cm³ en het smelt beneden 1700°C. Het kan korrelig of poedervormig zijn, bruin en reukloos. Mangaanaarde kan tot 80 % kristallijn silicium bevatten. Inademing van dit kristallijn silica-stof kan leiden tot stoflongen.
    Waarschijnlijk wordt mangaanaarde het meest ontgonnen in Zuid-Afrika. In het Afrikaans bestaan allerhande woorden als ‘mangaan, mangaanaarde, mangaanblende, mangaanerts, mangaanhoudend, mangaanstaal, mangaansuur, mangaanyster, dioxizi de mangan …’ Er bestaat zelfs een mijnstadje dat ‘Mangaan’ noemt. In een studie van professoren van de Universiteit van die Oranje-Vrystaat en de Universiteit van Stellenbosch 'RIGLYNE vir KARTERING en INTERPRETASIE van die GRONDE van SUID-AFRIKA' (1999) vond ik de zin ‘Verlaging van watervlakke in ’n kleierige medium soos mangaanaarde (wad), Karoo-tipe skalies en tersiêre kleie veroorsaak ook konsolidasieversakkings’, wat ik vrij vertaald heb als ‘Verlaging van de watervlakte in kleigronden zoals mangaanaarde (?), zachte leisteen uit de Kaapprovincie en derderangs kleigronden veroorzaakt ook volumevermindering en daardoor verzakkingen’. Tot hier mijn zoektocht naar het veel gebruikte maar weinig gekende product. Ik ben best tevreden met wat ik heb geleerd, ik hoop jullie ook …

    Groetjes
    beantwoord
  • Danny, net zoals ik al aangaf op 13.03 , 15:37 dat onze expeditie best eens naar Suid Afrika zou trekken. :-) En mijn vermoeden dat het hier ging om een kleihoudende substantie kan je vinden op 15.03, 09:27. Wat me wél opvalt is dat mangaanaarde minder dan 20% ( 10% ? ) mangaan ( bruinsteen ) bevat. Wel duur voor een veldspadoïde met wat mangaan erin. Het alternatief recept lijkt me toch al zeer sterk de samenstelling van mangaanaarde te benaderen ( wat op zich ook een variabele is ). Het was in elk geval een leuke zoektocht én leerzaam. Zullen we het maar houden op bruinsteen met toevoegingen van kaolien of nefelien ?
    beantwoord
  • Inderdaad, Lucien, je hebt het bij het rechte eind. Ik ga je raad zeker opvolgen. Ik heb me dagen lang goed geamuseerd en vond het super leuk overal te gaan neuzen tot in zelfs Zuid-Afrikaanse teksten. Mooie taal trouwens, de zin vertalen alleen al was een avontuur op zich.
    Bedankt en tot schrijfs.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.