ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > oxyde en glazuren samen

ik heb iets gemaakt met ruwe en gladde stukken, nu wil ik het ruwe met mangaan oxyde behandelen en de gladde stukken met effect glazuur, hoe kan ik het best te werk gaan, eerst de oxyde opbrengen en dan het effect glazuur, en dan in de spuitcabine met blank glazuur spuiten of juist anderom,oxyde opbrengen en blanke glazuur erover spuiten, en de gladde delen schoon poetsen en dan in de effect glazuur zetten, ik weet niet of het uitmaakt dat de blanke glazuur over het effect glazuur wordt gespoten, en of het uberhaupt wel zo kan?
en anders.....?
groetjes

11 antwoorden

  • A., wat ( blank ?) transparant glazuur onder het mangaan mengen ( +/- 20% ) en eerst aanbrengen. Dan het effectglazuur. Het transparant glazuur kan het effectglazuur verprutsen.
    beantwoord
  • ik wil de met water aangemaakte oxyde aanbrengen met een kwastje en dan op verschillende plaatsen met een nat sponsje weer iets vervagen, zodat hierin ook weer kleur verschil komt, en dan ook nog de effectglazuur,
    hoe kan ik dan t best te werk gaan?
    het glazuur en de mangaan mengen is dus geen optie,
    gr.
    beantwoord
  • Als je in de oxyde een beetje behangplaksel mengt is het gemakkelijker op te brengen. Zonder gaat overigens ook heel goed.
    Heb vorige week kopjes gemaakt waarvan ik de gestructureerde onderkant heb bestreken met kopersulfaat, en daarna heb ik het in zijn geheel (met een glazuurtang), gedompeld in een effectglazuur.
    Je ziet het verschil tussen het kopersulfaat en het glazuur wel, maar niet te opzichtig.
    Wat Lucien bedoeld is dat je in de oxide (klein beetje) dus wat transparant glazuur mengt en het daarna opbrengt.
    De rest dus dompelen in het effectglazuur.
    Dus gescheiden houden.

    Hopenlijk is dit duidelijk...

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • A., 1 - wat is de zin/bedoeling om over het mangaan nog een transparant ( ? ) glazuur aan te brengen ?
    2 - Wil je het effect-glazuur nog over het mangaan aanbrengen of ernaast ?
    beantwoord
  • lucien, ik zit op cursus en daar wordt over de oxyde altijd een transparante glazuur(mat of glans) gespoten, dus....denk ik dat dat normaal is... weet niet wat de zin of bedoeling daar van is, heb t zo opgevolgd,eigenlijk nooit gevraagd waarom?(geeft t anders nog af ofzo?)
    en de effect glazuur wil ik aanbrengen op de delen die niet met de oxyde bewerkt zijn,
    hoop dat t zo duidelijk is,
    vriendelijke groetjes en dank voor de reacties
    beantwoord
  • Mijn mening is dat oxide zonder transparante glazuur mooier is....
    Geeft ook niet af, en verkleurt ook niet.

    beantwoord
  • A. , als je met puur oxides wil werken is het niet normaal dat je er een transparant glazuur over zet. Zuiver oxides zullen zonder toevoeging amper hechten op de scherf, gezien hun sinterpunt veel hoger ligt dan de stooktemperatuur. Om die reden is het raadzaam er een weinig glasvormers aan toe te voegen in de vorm van een fritte of wat glazuur. Dit is dan net genoeg om het oxide aan de scherf ' te spijkeren ' zonder dat die gaat glimmen. Dit glazuur in het oxide gaat als ' lijm ' werken door het sinterpunt van het oxide omlaag te halen.
    Met je nooit iets af te vragen over het waarom of een werkwijze in vraag te stellen, ga je niet zoveel opsteken van een cursus. Keramisten worden dagelijks geconfronteerd met zulke vragen en zoeken dan ook naar een antwoord.
    beantwoord
  • nou Lucien, ik vraag me dit nu dus af, en zoek dus naar een antwoord, omdat er momenteel geen cursus is,
    en het niet eerder van toepassing was, voor mij,
    zal iedereen toch wel eens overkomen, dat je je ineens afvraagd hoe of wat? daar is hier het forum toch voor? ben hobbyist en geen keramist, moet dus nog heel veel leren, vandaar
    gr.
    beantwoord
  • Er zijn twee dingen die je kunt doen.

    1 Eerst de mangaan op de gewenste delen aanbrengen.
    Dan stoken. Vervolgens breng je met een kwast de transparante glazuur over de mangaanoxide met daarnaast het effectglazuur, ook met de kwast.

    2 Het effect glazuur aanbrengen met een kwast en deze voorzien van een laagje was (wasxresist). Dan de mangaanoxide.
    Daarna het gedeelte met de mangaanoxide spuiten met transparante glazuur. De glazuur die op de was is terecht gekomen kun je makkelijk met een sponsje weer verwijderen.
    Hoop dat je hier mee verder kunt!
    beantwoord
  • A., volkomen eens. Jij durft nog iets in vraag te stellen op dit forum, waar velen een afwachtende houding zouden aannemen. Mijn antwoorden zijn zelden persoonlijk gericht, maar ter lering en vermaak van alle forum-toeristen, waarvan de meesten dit wel als hobby doen ( wat een luxe :-) ) en zich daardoor meer kunnen focussen op technieken en niet zozeer op productie ( waar experimenteren geen tijd voor is ).
    Wat me wel de kast opjaagt is de killer: Men heeft dit zo altijd gedaan, of, ik heb dit zo geleerd. Ik denk hierbij aan, ja-ren geleden, bij een oude Catalaanse pottenbakker in de hoek van de oven-kamer een gigantische berg scherven zag liggen. Hij antwoorde me dat 1/3 van zijn produktie stuk ging tijdens de stook. Stel je voor ! En al die jaren had die aan zichzelf nooit de vraag gesteld; hoe zou dat toch komen. Kijk, dat laat sporen na op een jong beginnend keramist, geloof me. :-)
    beantwoord
  • allemaal bedankt voor jullie reacties, ga er binnenkort mee aan de slag, we zullen zien
    groetjes
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.