ALGEMEEN > Gips > gipsmal dikker maken

vragen mbt een gipsmal om te gieten:
Vraag 1: Ik heb een gipsmal gemaakt door deze met lagen op te bouwen.Echter nu is de mal op een bepaalde plek toch te dun uitgevallen.Het is een meerdelige gietmal. Kan ik er gewoon weer gips tegen aan smeren van dezelfde water/gips verhouding?

Vraag 2: Omdat ik bij het maken van een deel van een gietmal scheuren had ,dacht ik dat de oorzaak kan liggen in het gelaagd opbouwen van de gips.Ik heb mijn kleiontwerp overgoten met een dun laagje gips.Daarna laat ik het gips indikken om deze erover heen te smeren.Ik doe dit om een minder zware mal te krijgen.
Ik weet niet zeker of dat de oorzaak van het scheuren kan zijn,heb in het verleden al vaker op deze manier (ééndelige)mallen gemaakt maar nu met afgewogen verhouding water/gips omdat het een gietmal moet worden.Met deze mengverhouding duurt het wat langer voordat de gips indikt.Mogelijk te veel tijd tussen de dunne en smeerbare laag? Ik hoorde dat het eigenlijk beter is om een gietmal trouwens toch in 1 keer te gieten en niet in lagen op te bouwen.
Groetjes Sonja

2 antwoorden

  • Hallo Sonja,
    Met gips kun je eindeloos opbouwen, laag over laag. Als de ondergrong maar schoon en enigszins vochtig is. Wat je vooral níet moet doen is met gips werken wat al aan 't opstijven is. En er ook zeker geen water meer bij doen om het soepeler te maken; gips wordt dan "rot", hardt niet meer helemaal uit. Als je modelgips (hét gips voor mallen) neemt krijg je trouwens ook weinig tijd tussen vloeibaar en hard omdat het zo snel werkt. Je maakt dan telkens de aangemaakte hoeveelheid zo snel mogelijk op, laag over laag zoals gezegd. Een te dun deel kun je zo ook makkelijk verstevigen. Eventueel kun je er nog een in gips gedrenkt weefsel (verbandgaas o.i.d.) op aanbrengen; hier kun je ook weer gewoon overheen smeren. Zo kun je de mal dun en toch sterk maken.
    Hoop dat je hiermee uit de voeten kunt! met groet, Frans V.
    beantwoord
  • Bedankt Frans,
    Ik ga zeker de mal verstevigen omdat ik niet tijdens het gieten plotseling in de problemen wil komen.
    Het maakt dan wat betreft de aanzuigkracht van het gips mbt gietklei niets uit mits ik maar dezelfde opbouw van de diverse malonderdelen neem,neem ik aan.
    Groetjes en alvast bedankt voor uw antwoord.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.