ALGEMEEN > Diversen > epoxyhars

Ik heb een torens met spitsen gemaakt voor in de tuin die uit twee delen bestaan ( vanwege de grootte van de oven). De spitsen moeten nog op de torens gelijmd worden, maar de vlakken sluiten niet helemaal aan: er moet dus wat ruimte overbrugd worden met de lijm. Ik heb gelezen dat epoxyhars hiervoor gebruikt wordt. Op een site van Twenga kom ik tegen: epoxyhars ( twee componenten, langzame verharder) Poly-Pox pasteuze epoxyhars, Poly-Pox THV en nog een paar. Wie heeft wel eens met epoxyhars gewerkt en kan mij advies geven?
Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

16 antwoorden

  • Henriëtte, ik ben kunstenaar en uitvinder! Ik ben gewoon met snelle epoxyhars te werken, ik werk daar graag mee om dat je er soms snel mee moet werken door het feit dat je maar twee handen hebt, en je de stukken geen uur moet stil houden voor het sterk is.
    uw twee stukken moeten precies op elkaar passen, de spleet moet over gans de lijn de zelfde dikte zijn en zo dun mogelijk, dus ook zo sterk mogelijk.Ik gebruik de Bison kombi (heel snel binnen de 5 minuten beresterk). Voor je er aan begint leer eerst uw lijm kennen, en lijm ergens iets om de snelheid te zien waar je mee rekening moet houden!
    Zeker zijn van je stuk is de bootschap, ook niet
    zenuwachtig zijn, want een maal gelijmt krijg je het niet meer los zonder uw stuk zelf te breken. Meer vragen stel ze maar, succes Guido
    beantwoord
  • beantwoord
  • Beste Lucien wat heeft uw link met epoxyhars te maken!
    hier is de link in het nederlands vertaald?
    (http://translate.google.nl/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.traditionalbuildingsolutions.ie%2Findex.htm&sl=en&tl=nl&hl=&ie=UTF-8)Hier heb je een foto over jou link!
    beantwoord
  • Mijn veronschuldiging voor de vier fotos,ik heb op de verkeerde knop gedrukt,Klei links wil je de drie laatste fotos verwijderen aub! Groetjes Guido Claerhout

    Re KLEI: de foto's zijn verwijderd.
    beantwoord
  • Guido,

    Zie produkten; Tec7.
    En nu we het toch over epoxyharsen hebben: Deze zijn niet elastisch genoeg om een langdurige hechting te garanderen. Deze zijn onderhevig aan UV straling, waar Tec7 geen hinder van heeft en nog eenvoudig is in gebruik. Ik heb deze link gegeven omdat er een data sheet bij zit. Men kan Tec7 in elke betere bouwmarkt kopen.
    beantwoord
  • Beste Guido en Lucien, allebei hartelijk dank voor uw reactie. De randen van de spitsen steken uit over de toren, dus er zal geen last zijn van UV straling. Wel kan de vorst invloed uitoefenen, het gaat n.l. om een werkstuk voor buiten, gebakken op 1240oC. En ik ben op zoek naar een betrouwbare bevestiging: bestand tegen vorst en veiligheid bijv. tegen katten ( mochten die er bovenop willen springen).
    beantwoord
  • Wel Henriëtte met de lijm die ik vernoem,die kan tegen min 40 graden onder zero,en van katten moet je niet bang zijn,want eenmaal gelijmt met (Bison kombi snel 5 minuten transparant) is de lijm sterker dan uw kunstwerk! Groetjes Guido alias natuurmanjak.
    Typ natuurmanjak even in Google en zoek !
    beantwoord
  • Er is ook spleetvullende epoxihars met glaspareltjes. kijk op deze link
    www.polyservice.nl/...euze-epoxyhars--p-16189.html
    Silicone kit transparant gaat ook goed. gr Han
    beantwoord
  • Han je kan mij niets vertellen over epoxyharsen dat ik niet weet,en spleetvullend epoxyhars komt hier niet te pas.
    beantwoord
  • Waar aan te denken bij epoxyhars:
    Werk schoon. Gebruik handschoenen. Goed geventileerde ruimte. Gebruik wegwerp materialen (niet schoon te krijgen). Weeg goed af de verhouding harder - hars is belangrijk (let op volumedelen of gewicht delen) kijk op de verpakking. Goed mixen. Temp boven 15 gr c anders hard het niet uit!
    Verwerkings tijd is afhankelijk van temperatuur en hoeveelheid. Slecht uv bestendig afdekken met Polyurethaan lak. Extreem sterk. Goede hechting op de meeste ondergronden. Niet flexibel. Niet te lang bewaren anders vlokt het uit.
    Je kan ook overwegen om Polyurethaan twee componenten lijm te gebruiken. Is erg sterk weerbestendig en wel enigszins flexibel.
    Veel succes, Gr Han
    beantwoord
  • Waarom gebruikt u geen twee componenten thixotrope polyesterlijm? Deze zijn ook snel, zeer sterk en wel uv-bestand. Bovendien is polyesterlijm vele malen goedkoper dan epoxy. Bij de betere winkel met kunstenaarsbenodigdheden te krijgen voor de spreekwoordelijke appel en ei.
    beantwoord
  • Ik wilde een flexibele en niet te snel drogende verbinding, omdat de delen niet precies pasten en ik dus de mogelijkheid moest hebben om de spitsen te laten "passen" en ruimt op te vullen.
    Lucien, Tec 7 is niet te koop in mijn omgeveing, maar in een goede winkel adviseerde de verkoper Bison Poly Max als vrijwel hetzelfde en het resultaat is wat ik wilde: zie foto. Dank je wel, Lucien en allen voor jullie reacties!
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ik venoemde Tec 7 omdat dit het meest gekende is, maar uiteraard is Bison PoyMax even degelijk en nog goedkoper ook.
    beantwoord
  • Henriëtte,
    Het ziet er prachtig uit mooi gemaakt

    Gr, Han
    beantwoord
  • Hoi Henriette.
    Het lijkt me een een heel gedoe met dat epoxyhars.
    Als ik het goed begrijp moet een naad onder de uitstekende rand van de spits gelijmd worden en is de opening niet overal een breed.
    In dit geval is siliconelijm misschien het simpelste? (vergelijkbaar met silicone die rond baden en lavabo's wordt gespoten, zelfde systeem van aanbrengen),is in transparante versie te krijgen, Waar de spleet wijder is kan je het rolletje wat dikker spuiten, waar de spleet smal is minder dik.
    Bij silicone voor bad enz. na het aanbrengen van de silicone je vinger soppen in een beetje verdund afwasmiddel, dan kan je met je vinger de silicone mooi aansmeren. Ik weetniet of dat ook met lijmsilicone kan, lijkt me wel, is dezelfde basis.

    groetjes Annemarie
    beantwoord
  • Anna, siliconenkit/lijm is af te raden bij verwerking/verlijming van alle materialen waar silicium in zit. Na verloop van tijd gaat deze loskomen. Dit komt doordat siliconenkit silicium als grondstof heeft. Je kan het vergelijken met producten uit aardolie gemaakt ook direct of na verloop van tijd elkaar gaan ' oplossen '. Je kan dit zelf merken doordat je een oudere strip siliconen zeer gemakkelijk uit een voeg kan trekken als een elastiekje. Het zit er nog wel, maar kleeft niet meer. Wél op het houten of kunststofraam, maar niet meer op de steen, wat ook keramiek is.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.