ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > oxiden en glazuur

Ik heb pas een voorwerp ingewassen met oxides en daarna d.m.v. dompelen geglazuurd. Het is heel mooi geworden. Nu wil ik ongeveer hetzelfde gaan doen, maar dan - wegens de kleine hoeveelheid glazuur - het voorwerp met glazuur gaan kwasten. Mijn vraag: wordt dat in principe ook mooi, of trek je op een of andere manier de oxides mee met de penseelstreek, zodat je een streperig effect krijgt?
Alvast bedankt voor een antwoord.

Karin

6 antwoorden

  • Hoi Karin

    De kans dat je strepen krijgt door te kwasten is heel groot. probeer een beetje lijm door die oxydeoplossing doen zodat het wat vaster op de scherf komt te zitten

    Wat dacht je ervan om de stukken te overgieten met glazuur, of is het een heel ingewikkeld model,want dan gaat het niet

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Hoi Frans,

    Dank je voor je bericht. Ik heb wel gedacht aan overgieten, maar het zijn vierkante dozen en mezelf kennende wordt dat een puinhoop. Ik denk dat ik jouw idee van lijm door de oxides maar eens ga proberen. Is arabische gom hiervoor geschikt, of moet je iets speciaals gebruiken? Zou eventueel voorstoken op ongeveer 700 graden - zoals je met bv. onderglazuren kunt doen - ook bij oxides (al dan niet met lijm) kunnen werken, denk je?

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • Je zou je glazuur ook met een kwast kunnen leggen,Dus een kwast die veel glazuurvast houd deze op het werkstuk leggen en de glazuur van de kwast laten lopen ,en dit steeds opnieuw.
    Werk heel goed en de oxydes blijven op hun plek.
    Groet Vera
    beantwoord
  • Dank je Vera. Ik snap wat je bedoelt. Misschien ga ik dat ook wel uitproberen.
    Groetjes,
    Karin
    beantwoord
  • Om te voorkomen dat oxides meeliften met het strijken van het penseel, kan je ook de oxides eerst vastbakken. Je kunt de oxides aanbrengen op de leerharde klei en dan biscuitbakken. De kans dat de oxides uitvegen is dan een stuk kleiner. Je kunt ook een tweede keer biscuitbakken nadat je de oxides hebt aangebracht. Ikzelf maak gebruik van de eerste methode omdat de tweede erg veel tijd en geld kost. Het geeft bij mij de beste resultaten.
    beantwoord
  • Hoi Deddy,

    Het aanbrengen van oxides op leerharde klei is in mijn geval geen optie, omdat ik de oxides inwas. Als ik echter een keer oxides ga opbrengen om ze te laten voor wat ze zijn, zal ik jouw manier een keer proberen. Geven de oxides trouwens kleur af in de oven, als je ze zonder glazuur op biscuitgebakken scherf nog een keer biscuit stookt?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.