ALGEMEEN > Ovens > glazuur op ovenplaat

Wie weet hoe ik mijn ovenplaten kan beschermen tegen glazuur? En kan ik er iets aan doen zodat de glazuur minder drupt? Moet ik misschien korter pendelen, of de temperatuur verlagen? Ik pendel 25 minuten op 1040 C.
De smelttemperatuur van mijn glazuur is 1020 C tot 1060 C.

Antonia

18 antwoorden

  • Hoi Antonia

    Om je platen te beschermen kan je er een laagje zilverzand of aluminiumoxyde op strooien ook een papje van kwarts en kaolien wordt wel gebruikt.
    Je zou je werkstukken op tri-angels kunnen zetten of op een stukje ovenplaat.

    Om het afdruipen van glazuur te voorkomen zou je lager kunnen stoken of minder lang pendelen of een combinatie van beiden.

    Is het echt een druipglazuur glazuur dan je werkstukken onderaan wat minder dik daar komt het dan n.l vanzelf.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Je kunt je ovenplaat beschermen met het volgende.
    Meng 7 delen aluminiumoxide, 4 delen kwarts en 4 delen kaolien met een beetje water. Het geheel mag zo vloeibaar worden als glazuur. Voor een egaal resultaat de ovenplaat met dit mengsel spuiten, maar kwasten (brede kwast) gaat ook prima.
    Om het vocht te laten verdwijnen de ovenplaten eerst rustig naar 200 graden droogstoken. Hierna zijn de ovenplaten klaar voor gebruik.
    beantwoord
  • Voor Bat wash zijn er verschillende recepten.
    Zelf gebruik ik 2 delen aluminiumhydraat 1 deel kaolien en daarbij 2 % tylose.
    De tylose maakt het opbrengen een stuk makkelijker.
    Liever twee dunne lagen dan een dikke laag.
    Ik gebruik liever aluminiumhydraat dan aluminiumoxide.
    Vooral als je het droog op een ovenplaat aanbrengt is het met een lijmkam goed te verdelen.
    Groeten
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt Joka, ik ga dit proberen.
    Groeten, Antonia.
    beantwoord
  • Hi Hans,

    Bedankt, ik ga dit recept proberen.
    Waarom gebruik je liever aluminiumhydraat dan aluminiumoxide?
    En hoeveel water voeg je toe bij het aan maken van dit mengsel?

    Groeten Antonia
    beantwoord
  • Dag Antonia,

    Hydraat heeft een fijnere structuur en klontert minder dan oxide.
    Het verwerkt makkelijker voor het resultaat maakt het niet uit.

    groeten
    Hans.
    beantwoord
  • Hoi,

    Net een oven aangeschaft bij Artie, dus ben me hevig aan het inlezen. Ook dit onderwerp boeit me, omdat ik ook nieuwe overplaten heb. Ik heb een stuk isolatiedeken erbij gekocht en cirkels van geknipt. Is iemand hiermee bekend?

    Marjolijn
    beantwoord
  • Beste Marjolijn,

    wat wil je met die deken doen ?
    Op de ovenplaten leggen ter bescherming ?
    Dat dus niet doen.

    De isolatie eigenschappen van de deken zorgen dat het warmtetransport door de klei en de ovenplaten slechter is. Dat levert dus spanning op en dus meer kans op scheuren.

    Isolatiedeken is qua vezelstructuur identiek aan asbest.
    De overheid heeft jaren geleden het bedrijfsleven geadviseerd om het op dezelfde wijze te behandelen.
    Op ovenplaten leggen is dus niet verstandig

    Als dekenmateriaal regelmatig wordt verhit verandert de structuur en valt het veel makkelijker uit elkaar
    meer stof, door het regelmatige verhitten is het kwarts in de deken ook voor een deel verandert in christobaliet.
    een kristalvorm van kwarts die meer risico oplevert mbt silicosis (stoflongen)

    Al met al reden geneog om keramische deken met voorzichtigheid te behandelen.

    Tip:
    moet je oude deken opruimen of uit een oven halen, maak het door en doornat dan komt er geen stof vrij.
    Zo doet mijn ovenbouwer het ook.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Beste Hans,

    Bedankt voor je reactie. Leuk te zien dat je regelmatig aanwezig bent op dit forum met adviezen.

    t Lijkt wel dat de ene dat zegt en de ander dat.... is mijn indruk. Waar ik dus de oven gekocht heb hebben ze niets verteld over de evt. schadelijkheid. Puur dus dat het je ovenplaten kon beschermen tegen glazuurspetters. maar ik ga anders wel een papje maken van die chemische stoffen. Even de verhoudingen: is dat gewoon 1:1:1 ? gaat dat de hechting tegen van eraf gedropen glazuren?

    Fijne dag
    Marjolijn
    beantwoord
  • ik zie nu je receptje al
    beantwoord
  • nog even hoor,

    moet ik eerst de nieuwe platen stoken (zie andere discussie over in gebruik name nieuwe ovenplaten)

    Of eerst dat papje erop en daarna droogstoken, of maakt het niet uit???

    Marjolijn
    beantwoord
  • Ik zie in de keramikos gids dat je aluminiumhydraat eerst 3 keer in een lege oven moet voorstoken......

    en smeer je het nu met of zonder water?
    alleen poeder dringt toch niet in de plaat?

    Hartelijke groet\
    Marjolijn
    beantwoord
  • Beste Marjolijn,


    lastig is dat al die tegenstrijdige informatie.

    Aluminiumhydraat voorstoken heb ik nog nooit gedaan en ik heb er ook nog nooit problemen mee gehad, dus 3 keer voorstoken zoals keramikos adviseert lijkt me niet nodig.
    Handig zou zijn als bij een advies ook de reden gegevn wordt waarom je dat moet doen.

    Ovenplaten voorstoken is e ook zo een.
    Ik heb ovenplaten voorgestookt en ovenplaten direkt in gebruik genomen. Verschil heb ik niet gemerkt.

    Belangrijk is wel dat je ovenplaten goed droog zijn, dus gaat er een papje op dan goed laten drogen.

    Nieuwe ovenplaten zijn nog behoorlijk poreus en kunnen veel vocht opnemen.

    Als je besluit het advies van voorstoken te volgen zorg dan dat er voldoende ruimte is tussen de ovenplaten.

    Niet de platen als een pak in de oven en dan maar stoken. stapelmateriaal ertussen en zo plaatsen dat ze evenwichtig verdeeld zijn in de oven

    Als je het recept voor het papje aanmaakt met water dan kun je het makkelijk met de kwast of de spuit op de platen aanbrengen. Wil je een dikke laag aanbrengen dan deze opbouweb door meerdere dunne lagen aan te brengen. Tussnetijds de lagen goed laten drogen. Een dikke laag zal slecht hechten.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Beste Hans,

    Ik heb jou advies opgevolgd en stook al een tijdje met ovenplaten ingesmeerd met een papje van kaolien en kwarts.
    Dit gaat prima. Op de bodem van mijn oven heb ik een ovendeken gelegd. Kan ik deze deken nu laten liggen of heb je hier een veiligere oplossing voor? vorige week is er een beeld uit elkaar geploft in mijn oven en dan is het toch wel link met die deken.

    groetjes Antonia
    beantwoord
  • Beste Antonia,

    Wat is de reden waarom je een ovendeken op de bodem van je oven hebt gelegd ?


    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Beste Hans,

    Ik heb een ovendeken op de bodem gelegd. Omdat ik bang ben dat er glazuur op de bodem van mijn oven kan druppen, als ik een werkstuk langs de ovenplaat laat uitsteken (wat ik nog wel eens doe).

    Groetjes, Antonia
    beantwoord
  • Als er vaak druppels glazuur afvallen dan is het verstandig om de deken te laten liggen.
    Heb je er erg veel scherven op liggen van het geklapte stuk dan kan je het beter vervangen.
    Draag bij vervanging een goed stofmasker.
    Met de plantenspuit kun je de deken vochtig maken, dan geeft dat minder stof. Scherm dan de spiralen en de ovenwand wel af zodat die droog blijven

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Antonia,

    In plaats van deken of kwartszand, kun je ook een stuk isolatievilt op de bodem leggen. Dit stoft nauwelijks en gaat een flink aantal stoken mee. Deze zijn in meerdere diktes te krijgen. Zelf gebruik ik de iets dikkere omdat deze langer meegaat. Gewoon laten liggen op de bodem. Tegen de tijd dat het begint te korrelen, kun je het gewoon met een stofzuiger uit de oven zuigen. Dit materiaal kun je ook gebruiken ter bescherming van je ovenplaten. Succes.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.