ALGEMEEN > Ovens > reduceren in een gasoven

kan iemand mij wat uitleg geven over reduceren in een gasoven. Waarvoor wordt het gedaan en is het dus noodzakelijk en hoe gaat men tewerk

3 antwoorden

  • Goeie vraag , haneveir.
    Reduceren met gas doe je door de gasdruk op te voeren, zodat de verhouding gas-zuurstof om een volledige verbranding te bekomen, verstoord wordt. Het gas gaat nu zijn zuurstof onttrekken uit de zuurstofmoleculen die aan de klei en het glazuur vastzitten.Rood ijzeroxide Fe²O³ wordt dan zwart ijzeroxid FeO.Koperoxide CuO verlies zijn zuurstofatoom O en wordt zuiver Koper ( Cu ). Zo kan men van een groen glazuur een metallic copper glaze produceren, wat men veelvuldig ziet bij Raku.
    Bij een houtoven kun je niet zomaar een kraantje open of dicht draaien. Meer hout geeft meer verbranding en uiteraard een temperatuurstijging. Eens men voldoende hout heeft ingevoerd, kan men de schouwopening verkleinen en waardoor ook een zuurstofgebrek ontstaat. De misvatting is dat men deze werkwijze ook met een gasoven moet toepassen. Dit even ter verduidelijking om het verschil van beide brandstoffen weer te geven. Laat maar weten als het nog niet zo duidelijk is.
    beantwoord
  • dank je alvast voor de uitleg. Maar als ik nu meer druk ga geven dan zal automatisch de temperatuur stijgen. Als ik het goed heb dan zal men vanaf een bepaalde tempertatuur beginnen te reduceren tot een eindtemperatuur en nadien terug normaal met minder druk verder werken om dan te pendelen op het einde van het proces.
    Indien je die kleuren niet wenst moet je ook niet reduceren, zoals je een transparante glazuur wenst moet je dus niet reduceren. Klopt dit?

    Tot hiertoe heb ik nog maar één keer mijn zelfgemaakte oven gebruikt ( onderstream) en ik zit met een temperatuurverschil van 60 a 70° tussen boven en onderkant bij de biscuitstook en dat vind ik teveel. Ik zal een poging doen om een foto door te sturen dan kan je dit beter inschatten
    groetjes hugo uit brasschaat
    beantwoord
  • Haneveir, als de verhouding gas/lucht juist is afgesteld zal de temperatuur nog weinig stijgen, gezien het overtollige gas niet meer zal verbranden en krijg je na-verbranding in de schouw. Na dit proces van reduceren moet je wél de oven hermetisch afsluiten. Ik zie niet in waarom je zou moeten pendelen.
    Reduceren doe je maar om een bepaalde kleur od effect te bekomen.
    PS: Bij een houtstook gaat men de schouwopening verkleinen om te reduceren. Dit geeft wél een temperatuursverlaging.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.