ALGEMEEN > Mozaïek > Mozaiek in terrarium

Hallo,

Wij zijn reptielen liefhebbers en willen ons terrarium inrichten voor Luipaardgekko's. We hadden een idee om het woestijn terrarium interresant te maken. Mijn idee was om van een soort klei (kan dat?) een vorm kleien, de vloer en de wanden en daarin dan een grot te maken en plateautjes enzo. Daarna over de gekleide vorm een mozaiek te maken op deze manier:

(zie filmpje)
www.youtube.com/watch

In het terrarium is het erg droog, maar natuurlijk moeten we het wel kunnen schoonmaken en er word wel eens water gesproeid. Welke klei kunnen we hiervoor gebruiken, die niet in de oven hoeft? En wat gebruikt die vrouw in het filmpje om het mozaiek mee op te vullen? in dat ook waterbestendig te krijgen?

ik heb een tekening gemaakt hoe het ongeveer moet worden:



groetjes Lotje
Bijlagen:

1 antwoorden

  • Hallo Lotje,

    Om te beginnen met je laatste vraag.
    Het lijkt erop dat in het filmpje gewoon tegelvoegmiddel wordt gebruikt (te koop bij de bouwmarkt).
    Het idee om de grot e.d. van klei te maken lijkt me niet geweldig; klei is wel redelijk watervast (wordt ook gebruikt bij de bouw van dijken!) maar volstrekt niet waterbestendig.
    In de bekende "Terrariumencyclopedie"van Eugène Bruins staat op bladzijde 33 een betere methode beschreven met gebruik van tempex en gips/zand: licht, goedkoop en natuurlijk ogend.
    Als je mozaiek aan wilt brengen kun je dat plakken met gips met vertrager (muurvulmiddel).
    Succes!

    met vriendelijke groet,

    Frans Verheijen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.