ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Universeel glazuur

Hoi, Ik vroeg mij af of het onmogelijk is een universeel dekkend glazuur samen te stellen die ik kan toepassen op al eerder geglazuurd, aardewerk/ porselein/
steengoed? Zodat het een nieuwe kleur krijgt.
Ik hoor van verschillende mensen dat het onmogelijk is. maar daar geloof ik niet helemaal in. Iemand van jullie er ervaring mee?

10 antwoorden

  • Dave, .... onmogelijk.
    beantwoord
  • en waarom dan precies? Ik heb zelf een aantal testjes gedaan met een aarde werk glazuur en op aardewerk en op porselein afgebakken. Sommige kwamen er craquelé uit, maar sommige ook niet. Dit geeft me toch wel hoop...
    beantwoord
  • Dave, onmogelijk is één glazuur wat geschikt is voor aardewerk en steengoedTEMPERATUREN. Als je wil weten of een glazuur op aardewerkklei; steengoedklei of porseleinklei kan gezet worden: JA. Men kan zelfs refractair karton glazuren. Maar dan kan het glazuur craqueleren op klei wat normaliter op hogere temperatuur moet gestookt worden. Er bestaan uiteraard glazuren met een zeer groot stookbereik en zijn te herkennen aan hun hoog Al²O³- gehalte, wat een grotere ' rek ' aan het glazuur geeft. Ze zullen wel kunnen variëren van mat tot glanzend naar gelang de ingestelde temperatuur.
    PS: het zou handig zijn als de vragen wat beter geformuleerd zouden zijn en de nodige gegevens zouden bevatten. Deze opmerking geldt voor alle vraagstellers op dit forum en niet enkel voor jou hoor.
    beantwoord
  • Dave heb je al opglazuur en lusters geprobeerd. Je kunt hier eerder geglazuurd werk ongeacht of dit aardewerk, steengoed of porselein is van kleur mee doen veranderen. Opglazuur en luster zakken niet in het glazuur maar bakken hier boven op vast.
    Rob
    beantwoord
  • Slibs ook niet.
    beantwoord
  • Sorry dan is inderdaad mijn vraag niet helemaal duidelijk..
    wat ik bedoelde is inderdaad een glazuur met een groot stookbereik/grote rek erin. Maar goed om te horen dat dit wel mogelijk is.
    Rob, ik ga lusters en opglazuur proberen! En glazuren zoeken met een hoog Al²O³- gehalte
    Lucien bedoel je kleislib? Want dan begrijp ik niet helemaal hoe dat kan werken?
    Heel erg bedankt voor de antwoorden! Nu kan ik weer verder
    beantwoord
  • Dave, ik begrijp ook niet, net zo min een slib, hoe opglazuren en lusters hier een oplossing bieden.
    Als je enkele recepten wil voor aardewerktemperatuur met een groot stookbereik ( grote ' rek ' ) laat het me weten.
    beantwoord
  • Lucien,opglazuur zakt niet in het glazuur maar bakt vast omdat er een fritte inzit die veel lager smelt dan de fritte van het basis glazuur.Het basis glazuur blijft op de temperatuur waarop de fritte van het opglazuur smelt een harde ongesmolten laag.Mijn ervaring met aardewerk glazuur en een slib(sinterengobe) hierboven op is dat de sinterengobe wel in het glazuur zakt.Logisch ook want de temperatuur waarop de sinterengobe wordt ingebakken is ook zo'n beetje de temperatuur waarop het aardewerkglazuur weer vloeibaar wordt.Vergelijk het met een ijs-water situatie,op ijs blijft een steentje liggen maar op water niet.

    Dave,Je zou ook- door Lucien al genoemd- een slib over een bestaand glazuur heen kunnen brengen.Een (gekleurde)sinterengobe-mits niet te dik opgebracht scheurt niet en geeft ook kleur verandering.Een nadeel van nog een glazuur over een bestaand glazuur ,vindt ik, dat de totale hoeveelheid glazuur toeneemt met kans dat het glazuur gaat lopen en andere glazuur problemen.Opglazuur heeft juist veel pigment maar druipt niet.

    Rob
    beantwoord
  • Hoi Lucien, recept glazuren met een groot stookbereik lijkt me heel fijn! dan heb ik een goede basis om mee te beginnen.

    Rob ik ga opglazuur proberen!

    ik houd jullie op de hoogte..
    beantwoord
  • Dave, buiten de aanwezigheid van een hoog Al²O³ - gehalte is het ook gunstig een recept te maken ( via een fritte ) met een grote variatie aan oxides. Gunstig is een kleine hoeveelheid aan ZnO, PbO, BaO, MgO, B²O³ . ZrO² is bv. gunstiger dan SiO². K²O,Na²O, Li²0 zoveel mogelijk vermijden ( de sterke alkaliën ).
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.