ALGEMEEN > Ovens > Advies aankoop oven

Beste forum leden.
Ik ben van plan om voor het eerst een keramiek oven aan te gaan schaffen. Voordat ik bij verschillende leveranciers ga informeren zou ik het leuk vinden om van jullie eens wat tips te krijgen. Ik zou de oven voornamelijk willen gebruiken voor relatief klein werk, maximale diameter 25cm. Als het mogelijk is zou ik graag tot 1300 graden willen kunnen stoken maar dan wel op 220 volt omdat ik geen krachtstroomaansluiting heb thuis. Hebben jullie tips of adviezen? Wellicht gebruikservaringen? Natuurlijk betaal ik het liefst zo weinig mogelijk :-) We blijven immers Hollanders :-P

9 antwoorden

  • Koop een oven met genoeg hoogte! Een te kleine diameter heeft meest al alleen beperking in het aantal wat er in kan. Met meerdere keren stoken is dit op te lossen
    Koop een niet te grote oven anders moet je lang wachten voor dat je voeldoende werk hebt om economiche te stoken!
    Koop een stookcomputer met voeldoende mogelijkheden voor het soort werk wat je maakt
    Ben je van plan om met kristalglazuur te werken koop dan een uitgbreide stook computer
    Vraag of de stookcomputer geschikt is voor een kleine oven. Heb zelf een picolo 15l van ceramikos en die warmt veel te snel op met een met een evoudige stookcomputer
    Het afkoel traject kan ook te snel gaan met een kleine oven te weinig massa.
    Een oven met een losse opzetring is een goede oplossing maar vaag of hij dan ook de maximale temperatuur haalt, soms duurt dit erg lang.
    230 volt is voor een klein oven goed te doen maar zet hem op een aparte groep. Zelf gebruik ik hier voor de waschmachine aansluiting gebruik geen verlengsnoeren maar gebruik een aansluitsnoer van voldoende lengte en minimaal 2.5 cm2 koperdraad dikte met een topklasse stekker liefst blauw ce
    Ik heb verschillende half weggebrande stekkers gezien
    Plaats een optiche brandalarm in de buurt van de oven als het dan mis gaat ben je gewaarschuwd!
    Goed ventileeren raam open zetten tijdens stook met name bij glazuur en oxides
    Houd 50 cm vrij rond om de oven brandgevaar
    Veel sucses met de aanschaf
    mvg, Han
    beantwoord
  • Johan, ik ben niet dezelfde mening toegedaan als Han.
    Er zijn heel wat oventjes die op netstroom kunnen worden aangesloten met een verbruik tot 3,5 Kw. Deze zijn meestal ook geschikt om tot 1300°C te gaan. Bovenladers zijn goedkoper dan voorladers, maar dat kan je aflezen op hun catalogus. Deze oventjes hebben allen ongeveer dezelfde afmetingen. Neem niet de goedkoopste want voor alles is er een prijs/kwaliteits verhouding.
    Ik veronderstel dat dit je eerste oven is. Koop hiervoor geen stookcomputer. Wat je nodig hebt is een thermokoppel tot 1250°C en afleestoestel. Voor de tijd/temperatuur ben je beter af met een kilnsitter. Deze is een stuk goedkoper en geeft steeds eenzelfde resultaat, of de oven al dan niet vol steekt en of je snel of trager gestookt hebt. Standaard is een schakelaar die het vermogen regeld. Deze instelling moet je nog wel manueel doen, maar met de thermokoppel kan je dit perfect in de gaten houden. De rest doet de kilnsitter. Steeds met open uitgang werken en alles afsluiten bij afkoeling. Maak je vooral geen zorgen in de snelheid van afkoelen. Ik denk ook niet dat je al aan kristalglazuren toe bent. Eens zover is dit oventje nog best geschikt als proefoven of als tussendoortje. Kijk eens op dit forum naar ' kilnsitter' , ' stookkurve ' en tijd/temperatuursrelatie.
    beantwoord
  • Allen bedankt voor de tips en adviezen. Ik ga eens informatie inwinnen bij de verschillende leveranciers. Ik kom zelf uit Tilburg dus ik moet nog even zien waar ik als eerste naartoe ga (iemand tips), Silex is er niet meer, daar zou ik normaal als eerste naartoe zijn gegaan.
    beantwoord
  • beantwoord
  • Beste Lucien,

    Bedankt voor de tip, in ieder geval een leuke site om eens op rond te snuffelen. Voor het bestellen van een oven vind ik het toch prettiger om wat dichter bij huis te zitten. Ook i.v.m. eventuele garantie gevallen. Ik heb mijn oog laten vallen op de volgende oven
    www.bickwebshop.eu/.../primus-70-1260-c-inclusief-regelaar

    Weliswaar niet tot 1300 graden maar toch dichtbij genoeg. Wat denken jullie van dit apparaat? De prijs lijkt me wel schappelijk.
    beantwoord
  • Beste Johan,

    Heeft u inmiddels al een oven gekocht?
    ik ben zelf ook opzoek en was benieuwd naar uw ervaringen.
    beantwoord
  • ik schilder al jaren met hobbyverf op porselein en wil het nu met keramische verf doen, zodat het in de vaatwasser kan. Dus ben ik al enige tijd op zoek naar een 2e hands keramiekoven. Nu heb ik een aanbieding gehad van iemand nl. een Veka oven van april 1981, type KVK32(a?) op 220 volt, max.temp 1150 graden voor 250,- incl toebehoren. Hij staat op een zgn oventafel. De oven is de grootste uit die tijd, die op het lichtnet kan. Ik werk nu nog kleinschalig, maar dat zal meer worden in de toekomst.

    Ik beschilder aardewerk en porselein met keramiekverf Botz unidecor. Kan iemand mij adviseren of dit een redelijke prijs is voor de oven en of het geschikt is voor mijn doeleinden?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • De oven lijkt me zeker geschikt om aardewerk en geglazuurd porselein te beschilderen rond de 1150 graden.De oven is niet geschikt om porselein mee biscuit of glazuur te bakken,dit gebeurd op hogere temperaturen en een elektrische oven is hier zowiezo niet zo geschikt voor.

    Als de oven het nog doet , de ovenstenen zijn niet gescheurd,en de oven elementen zitten nog mooi in de gleuven, lijkt me dit een goede aankoop voor jouw doel.Je kunt de oven prijs nog vergelijken met de prijs van een nieuwe vergelijkbare oven op de site van Veka.Je kunt nog naar de toestand van de elementen informeren,door te vragen of de oven makkelijk de 1150 graden haalt ,of door de elementen door te (laten)meten.

    Rob
    beantwoord
  • Rob, bedankt voor je advies. Ik neem je advies mee als ik de oven ga bekijken en de elementen door te meten. Thanks!!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.