ALGEMEEN > Stoken > Engobe barst op kant en klaar glazuur

Na de bisquitstook van 900°C, beschilder ik mijn werkstukken met kant en klare glazuur van botz, na enig oefenen gaat dit me nou aardig af maar nou ben ik begonnen met tekeningetjes aanbrengen op de kant en klare glazuur met kant en klare engobe van botz, hierna wordt het werk glazuur gestookt op 1050°C.

Ook dit gaat goed zolang ik maar dunne lijntjes of stipjes, maar wanneer ik grotere opppervlaktes inkleur met de engobe gaat deze tijdens het drogen bartsen, scheuren loslaten. (zie foto, het zonnetje is totaal gebarten)

Kan ik dit verhelpen? En zo ja hoe?
Bijlagen:

6 antwoorden

  • Dat is normaal Carien. Engobe op glazuur gaat barsten. Glazuur op engobe niet. Ook aan te bevelen; een goed boek betreft de basiskennis voor de keramist.
    beantwoord
  • Carien,je kunt dit verhelpen door wat glazuur door je engobe te mengen.Met dit mengsel repareer je de gebarsten plekken.Breng het niet te dik aan anders krijg je weer nieuwe barsten,je kunt een sinterengobe (glazuur +engobe)over een glazuur aanbrengen zonder dat het barst of scheurt ,alleen niet te dik.Juist doordat de(reperatie) engobe dun moet worden aangebracht heb je kans dat de beschadigde decoratie meerdere keren gebakken moet gaan worden.Als je in het vervolg de sinterengobe toch dik wilt opzetten kun je beter een sinterengobe op nog ongebakken (leerhard)werk aanbrengen.

    Rob
    beantwoord
  • Lucien, bedankt voor je reactie, ik hou me aanbevolen voor tips omtrend een goed (nederlandstalig) boek betreft de basiskennis voor de keramist.
    beantwoord
  • Rob, bedankt voor je antwoord. Ik ga het zeker eens proberen met sinterengobe. Ik was erg verbaasd dat de lijntjes met pure engobe wel perfect lukken en dat iets grotere oppervlakken barsten, maar dat klopt dus.
    beantwoord
  • Carien, hier enkele suggesties:
    - Pottenbakken compleet ( Steve M)
    - Het kleiboek ( Versluys )
    - Clay & glazes in studio
    - Het glazuurboek ( Murfitt )
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien!!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.