ALGEMEEN > Glazuur - problemen > pin-holes

Hallo,
regelmatig heb ik het volgende probleem: werkstukken komen vaak met pin-holes uit de oven. Ik gebruik kant en klare transparant glans GL 1100 van Ve-Ka. Biscuitbak 930 gr. Afbaktemp. wisselend tussen 1010 en 1060 gr.
Ook als ik een kleurmengsel toevoeg aan deze glazuur heb ik hetzelfde probleem.
De glazuur wil ook nog wel eens een witte waas achterlaten op het werk. Het vervelende is dat het soms goed gaat en soms niet. Volgens mij doe ik niets anders. Wie kan mij raad geven.
Maria

18 antwoorden

  • Beste Maria,

    pin holes zijn een vervelnde glazuurfout die je soms tot waanzin kunnen drijven.
    Een pinhole ontstaat doordat er tijdens het smelten van het glazuur een blaasje ontstaat, dat blaasje barst en de randen vloeien dan naar elkaar toe. Als dat niet helemaal glad smelt blijft er een pin hole (speldeprik) achter.

    Wat is de oorzaak en hoe kun je dat verhelpen.

    Daar begint nl het probleem:
    Is de oorzaak de klei, het glazuur of het bakproces

    het bakproces:
    Te laag bakken
    Te hoog bakken
    Te snel bakken

    De klei:
    Te laag bisquit gebakken
    Chammotte in de klei
    Luchtblaasjes in de klei

    Het glazuur:
    lage vicositeit waardoor de blaasjes niet dicht vloeien
    verkeerde combinatie van grondstoffen (bv mangaan geeft makkelijk blaasvorming)

    Omdat er zo veel mis kan gaan is het dus moeilijk om een eenvoudig antwoord te geven.
    Bovendien is het op aardewerk temperatuur en daar heb ik weinig ervaring mee.

    De witte waas zal vermoedelijk een boorsluier zijn, maar ook daarvoor geldt dat ik daar geen ervaring mee heb als steengoed pottenbakker.

    Anderen zullen dit antwoord wel aanvullen, Frans of Geert hebben daar meer kennis over.

    Groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hoi Maria,

    De scherf is meestal de oorzaak van pin holes.
    Ik stel voor dat je eerst je bisquit op 960 graden gaat bakken.
    Ik zou ook je werkwijze willen kennen,giet je je werkstukken of draai je?
    Je bakt tussen de 1010 en 1060 graden,waarom niet een vaste temperatuur?laat je de oven wel een poosje pendelen op de eindtemperatuur?

    Die witte waas is waarschijnlijk een boorsluier, mijn ervaring is dat die boorsluier ontstaat op plekken waar de glazuur dik is aangebracht.
    Hoe glazuur je? overgieten,kwasten,spuiten of dompel je?

    Frans
    beantwoord
  • Ik gebruik ook heel vaak deze glazuur en heb ook wel eens een witte sluier. Ook mijn ervaring is dat de glazuur er dan te dik op zit.
    Dit gebeurt vaak als er tijdens het overgieten van het werkstuk delen overlappen.
    Om die sluier te voorkomen maak ik de glazuur iets dunner.
    beantwoord
  • Hallo Hans, Frans en Debby,
    Ik ben erg blij met jullie reactie. Het is erg frustrerend steeds weer met deze problemen geconfronteerd te worden zonder te weten wat eraan te doen.

    Ik draai m'n werkstukken. Ik wissel de baktemp. om uit te zoeken of het probleem dan wegblijft. Maar dit helpt niet. Ik pendel ook wisselend 10 of 20 minuten.

    Verder giet ik de glazuur in kommen,vazen enz. en spuit de buitenkant. De glazuur zit er inderdaad wel aardig dik op.
    gr.Maria
    beantwoord
  • Hoi Maria


    Probeer je werk hoger bisquit te bakken.
    Omdat je een kant en klare glazuur gebruikt is het lastig om daar iets aan te veranderen.
    Je kan het iets vloeibaarder maken door toevoeging van wat lithiumcarbonaat (probeer 1 tot 3 %)wel eerst proberen op een proefplaatje.

    Als je dingen test doe het dan een voor een en niet bv 10 graden hoger bakken en 10 minuten langer pendelen.
    Of dunner glazuren en lithiumcarbonaat toevoegen.je weet dan niet WAT een verandering heeft veroorzaakt.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Maria,
    Ook ik heb dit in het verleden,wel eens gehad .
    Waar ik mijn spullen koopt raade mij het volgende aan bechuit stoken op 850 graden tot 600 langzaam 100 graden per uur ,dan snel naar 850
    dit omdat dan de scherf meer glazuur op kan nemen
    Ik gebruik ook de ve-ka 1100 maar maak die dun aan melk dikte je moet een dunne witte laag zien [het is snel te dik ]
    Stook vervolgens:in 4 uur naar 1020 en laat de oven dan een half uur op 1020 de temperatuur vasthouden
    Mijn oven is wel computer gestuurd
    Ik heb er nu geen last meer van probeer het eens .
    Succes Gerrie


    beantwoord
  • is 850 graden niet wat laag om bisquit te stoken, de scherf blijft dan wel heel erg poreus. Ik heb meer succes met juist iets hoger stoken en dan een dunne laag glazuur
    beantwoord
  • Om speldeprikjes te voorkomen of het wegvloeien van de glazuur, maak ik het werkstuk óók altijd schoon, (voor ik ga glazuren ) vet en stofvrij met een doekje met spiritus.......
    beantwoord
  • om vet, stof en vingervlekken en dergelijke weg te halen gebruik ik wel een een hobbybrander. (gasflesje met vlammetje) Dan is het zeker schoon. Ik kan me namelijk voorstellen dat spiritus invloed kan hebben op het glazuur. Of draaf ik dan teveel door.
    Ik berg keramiek dat alleen biscuitgebakken is en nog moet worden geglazuurd, ook altijd in een plastic zak op. Zo voorkom ik dat er al te veel stof op komt.
    beantwoord
  • Zelf heb ik nog nooit ontdekt, dat spiritus een invloed zou hebben op het glazuur. Terwijl ik toch allerlei glazuren gebruik.
    Terwijl ik raku stook en electrisch glazuur heb ik vanwege de spiritus nog nooit een negatief resultaat gehad.... Echter wel, als ik mijn werkstuk vergeet schoon te maken.
    Sorry Deddy, maar ik deel deze mening dus niet met jou. Misschien draaf je inderdaad wel te ver door....
    Probeer het maar eens als een experement en mogelijk ben je dan ook goedkoper uit dan met een gasbrandertje.... Succes.
    beantwoord
  • Maria.
    Ben je er al uit hoe het met de pin-holes moet?
    Zoals Hans al aan gaf ontstaan ze als kleine luchtbelletjes.
    Ik ben dit met Hans eens..... Als je goed kijkt. nadat je, je glazuur hebt opgebracht. desnoods met een vergrootglas, kan je ze dan zien?
    Ik weet natuurlijk niet, hoe je, je glazuur doorroert, maar als dit ál te drastisch gebeurt, ben je bezig, net als met een garde of mixer, luchtbelletjes in je glazuur te maken....... Vervolgens worden die op het werkstuk geplaatst om in de oven op te blazen..... ( lucht zet uit, bij verwarming)
    Kun je hier iets mee? Soms zitten kleine foutjes in vrij simpele dingetjes.....
    We horen nog van jou... Succes...
    beantwoord
  • Hallo,
    Ik heb de laatste 2 keren mijn biscuitbak op 1040 graden gestookt. Glazuurbrand op 1030 graden,pendelen 30 min. Glazuur iets dunner aangebracht. Op een heel enkel puntje na zag het er goed uit. Ben dan ook blij met jullie aanwijzingen.

    Ik denk dat ik ook gelijk het antwoord heb op een ander probleem. Er knapt nog wel eens glazuur af van randjes. De oorzaak moet liggen in stof wat achterblijft. Soms schuur ik namelijk wat af. Maak dan wel schoon met water maar dat is blijkbaar niet voldoende.
    groeten,Maria
    beantwoord
  • Beste Marrie en Maria,

    pinholes kunnen ook ontstaan als er in de glazuur tijdens het aanbrengen belletjes zitten. Als de glazuur opgedroogd is er zachtjes over wrijven.
    Er komt dan wat glazuur los waarmee je de gaatjes gevuld worden.

    Ik bedoelde in het eerdere bericht echter een ander soort luchtbelletjes.
    Als een glazuur gebakken wordt gebeurt er iets met de grondstoffen.
    Bijvoorbeeld krijt (calciumcarbonaat) ontleed zich in krijt en CO2. Het CO2 is een gas en zou dus luchtbelletjes kunnen geven.
    In een glazuur kunnen verschillende stoffen zitten die op verschillende temperatuur gassen kunnen vormen en op die manier het glazuur kunnen beinvloeden.
    Pinholes is een van de gevolgen.

    Met betrekking tot de afschilferende randjes.
    Dit probleem kan het tegenovergestelde van haarscheuren zijn.
    Als je glazuur meer krimpt als je klei krijg je haarscheuren (trekspanning), als je glazuur minder krimpt dan de klei krijg je afschilferende randjes.(drukspanning)
    Een glazuur is perfect als het een klein beetje drukspanning heeft.
    (haarscheuren komt veel vaker voor dan afspringen van glazuur)
    Afschilferende randjes kun je ook krijgen als de randjes tijdens het draaien veel te slibberig geworden zijn.
    Als je lang aan de klei werkt wordt de rand meer slib dan klei en is de structuur verstoord, dan kun je ook afschilferende randjes krijgen.

    Groeten
    Hans

    beantwoord
  • Beste Hans.
    De eerste 5 regeltjes van je bericht zijn bekend bij mij.
    Niet te hard in de glazuur roeren voorkomt ook luchtbelletjes.
    Ik wrijf eventueel als het nodig is, ook zachtjes over de opgedroogde glazuur......
    De rest van je schrijven is weer leerzaam en duidelijk. Zo wordt dit weer een leuk, uitgebreid onderwerp.......
    Groetjes Marrie.
    beantwoord


  • Volgens mij zijn veel glazuurfouten te voorkomen door in dunne(re)lagen te glazuren en deze lagen apart
    in te bakken.

    Ik begin al met glazuren in een leerhard stadium van het werkstuk en dun,dit spaart mij 1 keer bakken uit.
    Bij de tweede bak wordt een nieuwe laag glazuur(met kleefmiddel)opgebracht en ingebrand.Indien na deze bak extra dikte is gewenst wordt nog een laag ingebrand.Meedere keren bakken is omslachtiger en duurder maar biedt ook tussentijdse decoratie mogelijkheden.Deze methode is dan ook alleen intressant bij een opdracht voor een kleine serie of b.v.een naambordje, om zo de werkstukken toch iets extra's mee te geven.

    Glazuurfouten zijn in veel gevallen te herstellen door opnieuw te glazuren en te bakken.Is de laag in 1 keer dik aangebracht en er treden pinholes op zal dit niet meevallen om nog te herstellen.

    Zelf heb ik het idee dat in glazuren met veel lood pinholes en andere glazuurfouten minder vaak voorkomen nadeel is de glazuren gaan eerder 'lopen' (te)dik aangebracht.

    Hoger biscuit bakken kan volgens mij ook geen kwaad,porcelein waarbij kleuren uit het 1020-1080 traject zijn gewenst wordt eerst hoog gebakken en dan laag geglazuurd.Het werkstuk heeft dan geen zuigkracht meer;een kleefmiddel en/of verhitten om glazuur op te brengen.Wat wel weer in extra werk resulteerd maar het werkstuk is minder gevoelig voor glazuurfouten.

    Groeten Rob Hendriks
    beantwoord
  • Hoi Hans,
    Toch even een vraag.
    Ik gebruik altijd de zelfde glazuur met verschillende kleurpigmenten. Bak opdezelfde bisquit/eindtemepratuur. Toch is het zo dat bij de blauw pigmenten veel vaker pinholes ontstaan dan bij de andere kleuren. Bij het overgieten zit het werkstuk vol met belletjes, deze wrijf ik zo veel mogelijk weg, maar er blijven nog altijd pinholes over. Na een 2e bak is dit veel minder. Het rare is alleen dat dit met andere kleuren niet het geval is.
    Is hier een verklaring voor?
    (Volgens mij is blauw een kleur, waar in ieder geval ik veel problemen mij ervaar.)
    Hoor graag.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Beste Hanneke,

    Op deze vraag heb ik geen direkt antwoord.
    Zeker als je kobalt als pigment gebruikt.
    iets anders wordt het als je kleurpigmenten gebruikt.
    Ik heb bijvoorbeeld een blauw kleurpigment (indisch blauw) als je daar iets teveel van in je glazuur doet wordt het glanzend glazuur minder glanzend.
    De samenstelling van het kleurpigmenten beinvloed dan het glazuur.
    Als daar bijvoorbeeld aluminium of chroom in zit dan kan de viscositeit, van je glazuur negatief beinvloed worden. Daardoor smelten pinholes langzamer dicht. Dat klopt dus met dat er minder zijn na een tweede keer bakken.
    Langer pendelen of iets hoger stoken zou dan kunnen helpen.

    succes

    Hans
    beantwoord
  • Hoi Hans,

    Ik zal in ieder geval hoger stoken en langer pendelen is misschien ook wel een idee.
    Bij de volgende keer dat ik dit glazuur gebruik, probeer ik het uit en laat je het resultaat weten.
    Bedankt voor je reaktie.
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.