ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Ruw Raku glazuur

Ik heb een vraag. Afgelopen weekend weer Rakugestookt. Het resultaat is mooi geworden. De reductie van de turqoise glazuur gekocht bij Keramikos in poedervorm is gelukt. Allerlei tintjes zitten erin. Maar eigenlijk is het toch niet goed. Mijn andere schalen zijn van binnen en van buiten glad, maar deze niet. Hoe komt dat? Heb ik het te dik geglazuurd? Of te heet laten worden? 1000 graden ongeveer, of juist niet heet genoeg? Het is ruw en er zitten putten in. Zie de bijlagen.
Bijlagen:
gevraagd

4 antwoorden

  • Ilse, ik denk dat je reeds reduceerde voordat het glazuur was uitgesmolten. Vandaar de kraters en de donkere ( carbon ) kleur. Stook eens op 0,5 bar en als je ziet dat het glazuur is uitgesmolten, ga naar 1 bar. Je zal een vuurkegeltje uit het schouwgat zien verschijnen: dan ben je aan het reduceren. En als je écht turqoise wil moet je een recept gebruiken met een zeer hoog natriumgehalte en waar zeker geen lood in zit ( wat in dit glazuur zeker aanwezig is ).
    beantwoord
  • Dankjewel voor je antwoord Lucien.

    Ik hoor van collega's dat ze zo snel Raku stoken en met een half uur de oven steeds heet hebben. Dat kan niet als ik rustig opstook. Hoelang duurt het ongeveer voordat het glazuur smelt op 0,5 bar? Ik heb altijd het idee dat dat pas smelt bij minmaal 900 graden. Of glimt het dan pas, terwijl het al wel is gesmolten. Hoe lang heb jij de Raku oven aan bij een tweede stook totdat je de oven leeg haalt?

    Op de turqoise glazuur staat niet dat die loodhoudend is. Bij de gele van Keramikos staat dat wel. Weet je dan zeker dat het hier ook in zit?

    Groetjes Ilse
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ilse, bij mij duurt de eerste stook zowat 3/4 uur en de tweede stook 1/2 uur. Meer gasdruk geeft geen extra energie. Het gas gaat gewoon niet opbranden en zit je reeds reducerend te stoken zodat het glazuur niet gaat uitsmelten en pokdalig wordt. Er mag géén vlam uit de uitgang te zien zijn. Gebruik een donkere achtergrond voor deze waarneming. Zet het gaskraantje helemaal open en de gasdruk op 0,5 bar. Geef nu lanzaam meer gas tot je een vuurkegel ziet verschijnen. Minder nu je druk tot de vuurkegel is verdwenen. Dit is de max. druk die je in jou oven mag geven. Ga er enkel boven als je wil reduceren en nooit voordat het glazuur is uitgesmolten. Ik heb ook gezien dat sommigen een schouw op de oven hebben geplaatst. Dit heeft enkel nut bij houtstook, maar zinloos bij gas. De ingang - uitgang diameterverhouding moet minstens 6-10 ( en zelfs nog beter 6-12 ) zijn om snel te kunnen werken.
    Wat het turqoois glazuur betreft ben ik zeker dat e ook een kleine hoeveelheid PbO in zit. ( te zien aan de kleur )
    En nog iets: gebruik GEEN thermokoppel bij raku. Ook totaal zinloos. Kijk in de uitgang en ZIET of het glazuur is uitgesmolten. Je kan hiervoor een zaklantaarn gebruiken en op het glazuur richten. Als het glazuur als olie lijkt is het uitgesmolten en kan je eventueel beginnen reduceren.
    beantwoord
  • Stoken is net als werken met klei. Rustig aan voor de mooiste resultaten. Ik stook in een ton. In de uitgang zie ik geen vlam. Ik zal zaterdag bij het stoken erop letten wanneer de vuurkegel bij het gat in het deksel verschijnt. Eeder heb ik die nog nooit gezien. Ook niet als ik 's avonds stookte. Ik zal in ieder geval op letten. Ik denk dat de ingang en uitgang een doorsnede van 0ngeveer 10 cm hebben. Dat is dan goed. De thermokoppel gebruik ik als hulpmiddel en op het oog kijk ik of het glazuur voldoende glimt voordat ik de werken eruit haal. Je hebt tegenwoordig van die handig ledzaklampjes die duidlijke puntverlichting geven.
    Leerpunt is dus het obvserveren van de vuurkegel en daaronder blijven met de maximale druk. Bedankt voor je advies Lucien! Als je in de buurt bent zaterdag 20 mei houd ik de Kunstroute http://kunstkijkenophethogeland.nl/ in Enschede. Iedereen is van harte welkom!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.