ALGEMEEN > Glazuur - programma > limitformula invoeren bij glazechem

Hallo allemaal,
ik probeer de limitformula's van matthes in glazechem in te voeren maar merk dat je alleen getallen in kunt voeren voor de komma en niet lager dan 1. hoe doen jullie dit?
groetjes, marlies

8 antwoorden

  • Misschien alles vermenigvuldigen met 10, of desnoods 100?
    Ik heb zelf geen limitformula's ingevoerd , maar dit lijkt me wel een logische oplossing.
    beantwoord
  • Dat dacht ik ook, tot ik de limitformule ging uitproberen. Hij lijkt zo niet goed te kloppen, de grijze vlakken lijken nu veel te groot om nog funcioneel te zijn...
    beantwoord
  • Kan het zijn dat je de temperatuur een beetje ruim genomen hebt? Misschien kun je een voorbeeld hier neer zetten, dan kan ik het ook eens proberen.
    beantwoord
  • Even kijken, ik wou de limitformula van Wolf Matthes 2.3, een alkali-bor-glazuur voor cone 5a-9:
    0,00-0,30 K2O
    0,10-0,45 Na2O
    0,00-0,40 Li2O
    0,05-0,70 CaO
    0,00-0,20 MgO
    0,00-0,20 BaO
    0,30-0,80 Al2O
    0,10-0,60 B2O3
    2,00-4,50 SiO2
    als proef gebruiken en heb eerst geprobeerd om ze zo in te voeren als ze in het boek staan. Getallen onder de 0,1 pakt hij echter niet (wel de 0,0).
    Toen heb ik de komma overal 1 plaats verzet:

    0-3 K2O
    1-4,5 Na2O
    0-4 Li2O
    0,5-7 CaO
    0-2 MgO
    0-2 MgO
    0-2BaO
    3-8 AL2O
    1-6 B2O3
    20-45 SiO2

    Ik heb het volgende recept gebruikt om de limitformula te testen: Transparant 5, een van de standaard meegeleverde recepten.
    Nepheline syenite 46
    Whiting 8
    Zinc oxide 10
    Flint 28
    EPK 8

    Ik bekijk de vergelijking altijd door op het driekleurig rondje linksonder te klikken.
    Ik zie dan dat de balken die het bereik uitdrukken veel te ver doorlopen (is wel logisch).
    Geen idee hoe ik het op kan lossen...

    groetjes,
    marlies
    beantwoord
  • Hallo Marlies,
    Ik heb de formule ingevoerd, maar met punten ipv komma's, met deze temperatuur is de glazuur mooi binnen de limiet van Matthes.
    beantwoord
  • Hoi Anneke,
    Dank je dat je de formule voor me hebt bekeken!
    Ik heb gekeken, bij mij staat alles ook ingevoerd met punten, waarom ik gisteren komma's heb gebruikt? geen idee:-).
    Ik heb geprobeerd om het plaatje hier gekopierd te krijgen maar dat lunkt niet.
    De grijze balken lopen veel te ver door, normaal is het einde van de limietbalk op de grafiek te zien en nu lopen ze door tot ver buiten het beeld.
    De glazuur valt zo bijna altijd binnen de limiet!

    Groetjes,
    marlies
    beantwoord
  • Hoi Anneke,
    Ik had ineens een helder moment en ben bij de standaard meegeleverde limitformules gaan kijken. Die staan er allemaal in met getallen acher de komma.
    Het moest dus kunnen.... vervolgens ben ik opnieuw ( voor de 6e x) de limitformule van wolf matthes in gaan voeren, nu extra oplettend of ik misschien toch de komma gebruikte in plaats van de punt. EN ja hoor :-p .... Nu heb ik er een aantal ingevoerd met de punt en...geen enkel probleem!
    Dus ehm.. sorry!
    groetjes,
    marlies
    beantwoord
  • Hallo Marlies,
    Fijn dat het gelukt is, er zit ook maar een klein verschil tussen een punt en een komma, alleen zijn de resultaten soms zo anders...
    Groetjes, Anneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.