ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > groenachtig bronsglazuur

Ik heb een zittend naakt van witte klei. Die wil ik graag een matte, groenige bronskleur geven.Ik heb kant en klare bronsglazuur, maar die is erg bruin.
Heb ook een recept voor zwart brons,( het bekende recept met veel mangaan en koperoxide etc) mooi, maar voor dit werk erg zwart en saai.
Ik heb al diverse proefstrookjes gemaakt, o.a. met toevoegen van groen pigment aan mijn glazuren, maar ben nog niet tevreden.
Ik stook zowel op 1060 als 1160. Wie heeft een tip/recept?
Tjalda Wesseling

10 antwoorden

  • Tjalda, moeilijk in te schatten wat je precies voor ogen hebt en wat je mooi zal vinden. Om je veel nodeloze testen en ontgoochelingen te besparen, is het niet beter aangewezen om in dit geval een kleurtje te kiezen tussen de kant-en-klaar glazuren bij je leverancier? Ik wil je wel een recept meegeven voor 1160 °C, maar of het precies dat is wat je zoekt zal af te wachten zijn.
    Kali-veldspaat------30 %
    Loodbisilicaat-------25
    Talk------------------24
    Dolomiet-------------10
    Wollastoniet----------6
    Kaolien----------------5
    Koperoxide-----------1 - 5 %

    olijfgroen tot zwart, semi-dekkend, glad. SK 4a - 5a ( 1150 - 1180 °C )
    beantwoord
  • Dag Tjalda, Ook ik heb een tors gemaakt (zie foto) en ga deze glazuren met de Veka Gl 5005, is een mooie bronskleur. Heb hiervan een proefje gedaan in de vorm van een vaasje (zie foto).
    Jij wilt meer iets groenigs,ik heb een pot gedaan met supra nova,dit is een effectglazuur die je niet zeeft (zie foto).
    En een kommetje waarbij ik door de supranova een kleine hoeveelheid olievlekglazuur heb gemengd en deze wel gezeefd, hierdoor is het resultaat een meer bronsmetalic met groen effect (zie foto).
    Misschien heb je hier iets aan,het is altijd spannend welke kleur er het mooiste uitkomt.
    Succes ermee, groet, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Tjalda, ik wil je nog een tors laten zien, welke mooi groenig is,maar deze is gepatineerd.
    De kleur is mooi, en is weerbestendig, glazuren heeft een toegevoegde waarde, maar deze informatie alleen even vanwege de kleurintensiteit welke je met patineren bereikt.
    groet, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Truus, heel erg bedankt, ik ga proefjes doen.
    Maar eerst donderdag naar de keramiekmarkt in Gouda. Wie weet krijg ik daar ook nog tips.
    Groeten, Tjalda
    beantwoord
  • Truus,
    Ik moet zeggen dat ik het gepatineerde beeld erg mooi vind. Kun je hiervan een ti[je van de sluier oplichten?
    Vast bedankt,
    Hanneke
    beantwoord
  • Overigens, denk ik dat dit een brons is?
    Hanneke
    beantwoord
  • Dag Hanneke,

    Kleisoort;Creaton Lachsklei, gestookt op 1050°.
    Mijn werkwijze was;
    Het geheel beschilderen met matte donkerbruine acryl verf, goed laten drogen,daarna beschilderen met grijs/groene acrylverf,(de kleur groen is erg bepalend, ik neem graag het groen dat naar jade groen neigt), dit niet laten drogen,maar meteen met een goed vochtige doek of spons het meeste wegvegen.Snel werken, anders droogt de 2de laag, en is verwijderen moeilijker.Vergelijk het maar met inwassen van oxides).
    Dan ontstaat al een mooi bronseffect, ik heb daarna, terwijl de 2de laag nog iets vochtig is, het hele beeld met een sponsje gedept met email acryl goudverf, nr 300.Merk;(`t Stilleven.) Dit laatste doet het`m.
    Van de goudkleur heel weinig op de spons doen, even afvegen op doek/papier en stevig deppen.Het gaat dan aangloeien.
    Het geeft meteen het effect, dat je beoogt, terwijl je bezig bent,en het teveel kan verwijderd worden.
    Gebruik je ipv. donkerbruin een anderzins lichtere kleur als ondergrond dan verkrijg je een totaal ander
    uiterlijk. Acrylverf geeft vele nuance mogelijkheden.
    Het is een heel verhaal, hopelijk is het een beetje duidelijk.
    Hart groet, truus w.

    beantwoord
  • Ik heb een beeld, (gemaakt in 2008), welke mij qua vormgeving echt niet aanstond een opkikker gegeven door deze te patineren.
    Het was nog een heel gedoe om de gewenste kleur te verkrijgen.
    Daarna een plek in de buitenlucht gegeven.
    Bij verschillend lichtinval geeft het 2× een ander uiterlijk. Toch nog aardig gelukt.

    Een groet van truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • De torso is geglazuurd.
    Ik heb de Veka poederglazuur Goudbrons GL 5005 gebruikt.
    Niet gezeefd en de dekking is optimaal.
    Even laten zien.
    groet,
    truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Truus,
    Sorry, door omstandigheden even weinig op Klei geweest.
    Mijn dank voor je duidelijke uitleg. Ik vind het een heel mooi resultaat wat je bereikt hebt. Mogelijk een keer het proberen waard.
    Succes verder met alles wat je doet.
    Groet Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.