ALGEMEEN > Stoken > rookstoken

Ik wil graag een keertje rookstoken maar heb dit nog nooit gedaan. Kan iemand mij de werkwijze uitleggen aub.

4 antwoorden

  • Hallo Anne, Kijk voor een uitleg op mijn site. http://www.keramiekraku.nl klik op foto's/stooktechnieken/rookstook. Heb je nog vragen kun je die altijd stellen. groet, Hanneke
    beantwoord
  • Hallo Anne,kijk eens op de site van Tjabel Klok,bij actueel staan foto`s van "stoken"die hij georganiseerd heeft.Heb zelf met de papieroven stook meegedaan en heb er zeker veel van geleerd.Op zijn site staat veel uitleg.

    Heb je een idee op welke manier je het zou willen doen bv. een kuilvuur of in tonnen?

    Groeten van Caroline.

    beantwoord
  • Caroline

    Als je laat weten in welke streek je woont, zijn er misschien mensen die je mee willen laten doen op hun rookstook? Er zijn toch veel technische details waarop je moet letten om VEILIG en goed te werken en mooie resultaten te krijgen Je moet ook goed materiaal hebben. Het is niet zo simpel als het op het eerste zicht lijkt. Eens goed kijken en meedoen bij een echte stook lijkt me toch het veiligst.
    Boeken en video's kunnen niet tippen aan de "live" ervaring.

    Succes ermee
    Anna
    beantwoord
  • Dag Anna,helemaal mee eens dat je zo`n stook beter kan doen met iemand die er verstand van heeft,dat heb ik dan ook,daarom die tip van de site van Tjabel.
    Ik ben al wat langer bezig met klei en weet door ook een opleiding gevolgd te hebben,dat niet alle stoffen even veilig zijn,hou me daar ook aan.

    Zelf werk ik met kleurtjes en glazuur www.carolinekuiper.nl maar vindt zo`n uitstapje zeker erg leuk om te doen,vooral als het samen met een groep is.
    Ik ben 2 keer een week bij atelier 1260 geweest,dan de papieroven stook bij Tjabel Klok en in het voorjaar nog een kuilvuur stook gehad met een groep van de SKNN.Bij Tjabel en bij de SKNN had ik voor die dag een uitvoerige mail gekregen met informatie over het maken,afwerken en zeker ook de gezondheids aspecten en heb me daar zeker aan gehouden.

    Ik heb hier thuis ook een keer met een groepje een kuilvuur "gedaan" en een keer in tonnen gestookt met hele leuke resultaten wat mede komt door het leerzame stoken bij anderen en het zelf ook willen uitproberen met andere materialen.

    Ik reageerde eigenlijk meer op de vraag van Anne die vroeg hoe de werkwijze was en gaf zo aan dat er wel wat informatie te vinden is,denk dat zij ook wel weet dat je beter met een ervaren iemand zoiets moet doen sowieso ook om het te leren en hoop dat er zoiets voor haar in de buurt is.
    Maar ik snap ook dat je eerst iets meer wilt weten voordat je speciaal "rookstook werk" gaat maken....tenminste,ik wel:-]

    Groeten van Caroline.



    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.