ALGEMEEN > Ovens > warmte-afvoer

Ik ben in het bezit van een Nabertherm Top 100. Hij staat in de kelder. De kelder heeft 2 ontluchtingsroosters. Is het dan nog nodig om een afvoer(rvs)buis aan de oven te koppelen of hoeft dat niet? groet, Hanneke

19 antwoorden

  • Niet nodig Hanneke.
    beantwoord
  • Dank, Lucien. groet, Hanneke
    beantwoord
  • Een afvoer aan de electrische oven is zeker raadzaam. Tijdens de stook komen er namelijk schadelijke gassen vrij die je maar beter niet in huis kunt hebben.
    beantwoord
  • He Michel, die oven staat wel in de kelder met twee verluchtingsvensters. Vertel me dan maar eens wat voor 'schadelijke gassen' er dan nog een rol spelen. Dat is schieten met een kanon op een muis.
    beantwoord
  • Een echte Tinck reactie. Het getuigt van weinig respect voor opmerkingen van anderen. Jammer dat je het nodig vindt om zo te reageren.
    beantwoord
  • Mensen bang maken op een ongegronde basis is niet mijn ding.
    beantwoord
  • Prima Lucien. Ga er maar van uit dat dit ook niet mijn benadering is. Hoezo ongegronde basis?
    beantwoord
  • Tijdens het opstoken zullen de organische componenten in je klei (oa fluoride) en glazuur langzaam beginnen te verbranden/verdampen wat een zekere gas/rook-vorming zal opleveren. Sulfaten, nitraten, hulpstoffen ed in je glazuren zullen ook geen prettige stoffen uitstoten (SO2, NOx ...).
    Maw :Ik zou zeker een afvoer maken, better save than sorry!
    beantwoord
  • Eric, dit heb ik reeds meermaals aangekaart wat er en wanneer deze stoffen vrij komen ( oa sulfaten uit pyriet ). Echter,.. als dit oventje in een kelder staat met twee verluchtingen, zie ik het probleem niet. Ik veronderstel dat er een deur aan die kelder zit en men er niet naast gaat zitten tijdens de stook. Ik heb ook reeds de raad gegeven steeds een afvoer( kap met schouw ) te plaatsen in atelier, garage of schuurtje. Bij het plaatsen van een oventje in een kelder zit men ook nog meestal met een laag plafond en weinig mogelijkheden om een efficiënt rookkanaal te plaatsen. Indien er toch te weinig ventilatie blijkt te zijn, kan men alsnog aan één van de kelderverluchtingen een ventilator installeren. Dit is echt spijkers zoeken op laag water. Weet je waarover weinig of geen ' better save than sorry ' - opmerkingen over gemaakt worden ? Het gebruik van kleurvormende oxides/carbonaten zoals chroom-, koper-, mangaan-, vanadium- en kobalt, terwijl er wél een veiliger-voor-de-gezondheid alternatief is: kleurfrittes. Die zijn bij mij al ja-ren de deur uit. Daarover lees ik hier zéér weinig over de gevaren ervan en waar het gevaar ervan zit.
    beantwoord
  • Ter verduidelijking: het zijn deze ruwe oxides die bij mij al jaren de deur uit zijn. Ik verkies een ( schijnbaar ) duurder alternatief.
    beantwoord
  • Al eerder heb ik Lucien laten weten dat dergelijke gassen vrijkomen bij het stoken. Het gaat om gassen die vrijkomen uit de klei en dus niet zozeer uit de glazuurbestanddelen. Dat deze gassen de oven verlaten is te merken aan de hoestprikkel die deze veroorzaken in de ruimte waar een (electrische) oven zonder afvoer wordt gestookt. Ik heb dit al eerder gemeld maar blijkbaar is dat niet overgekomen.
    beantwoord
  • Michel, je doet hier aan open-deur-intrappen.
    beantwoord
  • Wat ik ook schrijf, het is nooit goed in jouw ogen.
    beantwoord
  • Dat zeker niet zo Michel. Als ik schrijf dat je een open deur intrapt kun je zelf lezen op:

    Re: Oven brandgevaar?
    Toegevoegd op: 07-07-12, om 15:29
    Han, de reden dat er bij jou metalen spontaan gaan roesten ligt niet zozeer aan de glazuurstook, dan wel aan de bisquitstook, zeker als je met pyriethoudende klei werkt ( leder-tot bruinbakkend ) en het ontsnappen van moleculair gebonden water.

    Je kan best een andere aanpak of techniek hebben, en daar zal je me nooit op zien reageren, of het zou totaal foute informatie moeten bevatten, en dan laat ik mijn mening weten. Jou indruk of je in mijn ogen niks goeds weet te melden is dus helemaal niet juist.
    beantwoord
  • Erger je jezelf aan iemand? Houdt dit dan alsjeblieft voor je. Dit forum is er niet om modder naar elkaar te gooien. Je kunt wel een verzoek aan de beheerder richten via info@klei.nl, dan zal deze de gebruiker eventueel aanspreken op zijn gedrag. Doe het in elk geval NIET in het topic zelf.
    beantwoord
  • @Lucien,
    We weten niet wat Hanneke allemaal stookt dus dan kun je "better save than sorry" adviseren. Als je niet weet wat het betekent ...das jammer dan.
    Jij bent ongetwijfeld een ervaren en deskundige keramiste gezien je vele steekhoudende adviezen op dit forum maar je moet ook op een normale manier leren reageren op andere meningen en misschien, heeeel misschien zit je er wel eens naast, foutje, maar dat geeft niet hoor.
    Verder doet het in dit topic niet terzake welke grondstoffen jij gebruikt, nogmaals we weten niet wat Hanneke allemaal gebruikt.
    Voor mij is deze discussie gesloten.

    PS
    Ik heb hier beneden enkele quotes van je gezet om aan te geven dat je er vroeder anders over dacht.
    quote:
    Lucien Tinck
    Totaal berichten: 981
    Re: Handige aanpassingen in nog te bouwen schuur
    Toegevoegd op: 25-02-09, om 18:31
    Petra,
    Betreft rookgassen: Of je nu een oven plaatst op gas of elektriciteit, heb je steeds een rookafvoer-systeem nodig.

    Lucien Tinck
    Totaal berichten: 981
    Re: ontsnappen van gassen ?
    Toegevoegd op: 23-10-08, om 13:42
    Jose, betrek je je leerlingen niet in het bakproces ? Dit hoort toch bij de opleiding, of niet ? Een ventilatie via de kieren en spleten is geen afzuiging van de rookgassen die zowiezo schadelijker zijn dan mee-roken.
    end quote

    @secretariaat : Ik geef enkel feiten weer en mijn zienswijze. Het is niet mijn bedoeling om met iets te gooien.

    Met vriendelijke groet,
    Eric
    beantwoord
  • Volgens mij is de samenvatting van het bovenstaande: altijd goed ventileren, maar een rookgasafvoer is aan te raden. Ik zou het fijn vinden als de toon wat vriendelijker is in de discussie, al hoef je het niet met elkaar eens te zijn, daar is het een discussie voor.
    beantwoord
  • Beste heer tinck,
    Ik heb al meermalen het poeder chroomoxide ingewassen op een werkstuk, en vind het groenig effect erg mooi, wil het nu weer gebruiken en daarover een transparant glazuur, ik weet dat het resultaat mooi zal uitvallen.
    Nu, mijn vraag;" ik ben een beetje huiverig voor het gebruik van deze oxide,is dit overdreven of is het werkelijk een product welke ik misschien beter kan vermijden of zijn de negatieve berichtgevingen te verwaarlozen".
    Is er een goed alternatief?
    En geldt dit in z`n algemeenheid voor de vele andere kleuroxides?
    Uiteraard gebruik ik handschoenen,en werk bij gebruik hiermee in de open ruimte.
    Wilt u mij hierin raden, vind dit nogal belangrijk,vriendelijke groet,
    truus w.
    beantwoord
  • Hallo Truus,
    Het is zeker niet overdreven te stellen dat Chroomoxide giftig is. Het gaat ook in de ovenwand zitten, waarbij de overige stoken met glazuur kunnen worden beïnvloed. Het gevaar zit hem bij het inhaleren en niet zozeer via de huidopname, wat enkel kan via huidverwonding. Een goed alternatief is het gebruik van keramische pigmenten. Ik heb vernomen dat Netty Janssens er zopas een boek heeft over geschreven wat gaat over de toepassing deze pigmenten in al hun vormen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.