ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Glazuur vertoont scheuren en trekt weg

Ik ben al enige tijd bezig met gietklei en biscuit bakken. nu wil ik ook de gemaakte producten glazuren voor de afwerking.

nu kom ik alleen wat problemen tegen: het glazuur trekt namelijk weg en er ontstaan allemaal breuklijnen. Verder glimt het glazuur niet geheel. (Zie de foto) Dit heb ik al enige keren gehad met glazuren en dacht dat het eerst aan een te dikke laag te danken was, maar heb het glazuur nu half om half gemengd met water.

Biscuit: K150 gietklei en gebakken op 1100 graden.
Glazuur: Ve-ka poeder glazuur wit. techniek: dompelen, gebakken op 1050 graden.

Iemand een idee om dit geheel strak te krijgen?
bij voorbaat dank!
Bijlagen:

19 antwoorden

  • Lorier, hoger stoken en 15 min. pendelen.
    beantwoord
  • Ik zal het vanavond proberen hoger te stoken. welke temperatuur raad u aan?
    beantwoord
  • Men geeft steeds een minimum en een maximum temperatuur op. Probeer eens de aangegeven max. temperatuur. Je moet aan een gemiddelte komen van 150°C/uur.
    beantwoord
  • Wat een mooi effect, Welke Ve-ka glazuuurpoeder gebruik je.
    eventueel een bestelnummer

    Grtjs
    beantwoord
  • Heb hetzelfde product nu op 1150 graden gebakken. oven deed er lang over, maar uiteindelijk toch die temperatuur bereikt.
    Nu lijkt het wel alsof het glazuur afgezakt is. Het geheel is egaal, maar alleen de witte kleur zit aan de onderkant van het product. wat kan ik hieraan doen?

    Het glazuur is toch niet van veka, het is van een winkel in omgeving van rotterdam, genaamd: klei-enzovoort.nl
    beantwoord
  • Lorier, dit is wel zeer normaal. Van 1050°C naar 1150°C is wel een zéér grote stap.
    Bij aardewerkglazuren blijf je best onder de 1100°C. Wat je ook moet doen is een staaltje erbij plaatsen waar je 5% kwarts aan toegevoegd hebt. Samen stoken naar 1080°C.
    beantwoord
  • Een lagere biscuitstook is dat ook geen optie.?
    1100 graden is wel wat hoog. Het werk is dat erg dicht gesinterd
    beantwoord
  • Ik zie hier geen probleem Jan. Integendeel.
    beantwoord
  • Als ik dit verhaal terug lees dan is de biscuitstook op 1100 graden gedaan, de glazuurstook op 1050 en later op 1150. Dit alles op een aardewerk gietklei.
    Dat lijkt me toch niet, zoals Jan ook al aangaf, de juiste methode.
    beantwoord
  • wat voor temperatuur raadt u aan om het aardewerk gietklei biscuit te stoken? Dan ga ik dit vanavond proberen.
    beantwoord
  • Ik stook zelf altijd alle biscuit, ook de gietklei, op 1020 graden.

    beantwoord
  • Let, strikt genomen is 950°C voor aardewerk-bisquitstook ruim voldoende, maar als je met steengoedklei werkt kun je beter, zoals je aangeeft, iets hoger stoken voor de stevigheid van het bisquit.
    beantwoord
  • Heb het werkstuk nu op 1080 graden gebakken. Zie het onderstaande resultaat.

    Kleur is n beetje mat, dus probeer vanavond nog 10 graden hoger om te kijken of t hoogglans wordt.

    In ieder geval, dank voor de tips!
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Lorier,
    Super resultaat. Het is reeds zeer mooi zo. In plaats van hoger te stoken ( 1090°C ) kan je ook een kwartiertje pendelen op 1080°C zodat het glazuur op deze temperatuur de kans krijgt om ' gaar ' te worden, zeker als het een wat dikwandig stuk is.
    beantwoord
  • Heb nu nog een nieuwe kleur aangeschaft. namelijk appeltjes groen. Aanbevolen stook temperatuur is 1020-1080 graden.
    Nu is dit glazuur op stukken van dit werkstuk afgebroken en weggetrokken. Het aardewerk biscuit is gebakken op 960 graden. Daarna het werkstuk goed schoon geborsteld en glazuur aangebracht dmv dompelen. gebakken op 1020 graden.
    Nu is het toch nog weggetrokken en op een deel zelfs afgebroken(zie foto). Wat is hier aan te doen? Is er een middel om het werkstuk goed vetvrij te krijgen? of andere stook temperaturen?

    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dit gebeurd heel vaak als de glazuur te dik is Sander.
    Kijk maar eens na het dompelen als de glazuur gedroogd is
    als het te dik is zie je allemaal fijne barstjes in het glazuur en dat gaat verder tijdens het bakken zo erg zelfs dat je van die kale plekken krijgt.
    Doe is een paar proefjes op gebogen oppervlakten .
    Remedie voor dit euvel
    hoger voorstoken dan is de aanzuiging van je werkstuk minder.
    glazuur dunner maken.
    vlak voor het dompelen je werkstuk in water dompelen zodat de glazuur minder snel intrekt.

    Frans
    beantwoord
  • Frans, duidelijk dat dit glazuur te dik is aangemaakt en met de door jou beschreven gevolgen. Ik vraag me ook af of hier wel aardewerk-klei voor gebruikt is. ( Aardewerk-klei wordt meestal als bovengrens-temperatuur 1150°C aangegeven ( max. ! ) en alle kleisoorten met hoger stookbereik zijn steengoed-massa's.
    In het laatste geval is het zelfs wenselijk de bisquit op gelijke temperatuur te stoken als het glazuur. Ik denk dat je daar met mij het eens zal zijn.
    beantwoord
  • Wij hebben alleen steengoedklei Lucien en we bakken klei en glazuur in een keer.
    Hele dunne werken bakken we wel voor op 1020 graden.

    Frans
    beantwoord
  • Frans, mono-cuisson is ook een oplossing, maar ik dacht dat de vraag van Sander kwam, en die werkt bisque. Misschien kan hij wél aardewerkklei kopen, eventueel bij een andere leverancier.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.