ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > titanium oxide

Ik heb voor een recept Titanium Oxide nodig,nu kan ik bij Keramikos Titaan Dioxide kopen voor €7,74 per 500gr.en bij Robbelien Titaan Oxide voor €5,33 per 500gr. Ik koop bijna altijd bij Keramikos.maar is Titaan Dioxide anders dan Titaan Oxide?

Dan heb ik nog een vraag nl,ik moet ook zinkoxyde hebben,maar de prijzen lopen nogal ver uiteen bij de leveranciers, bij de een kost het €2,38 per 500 gr. bij de ander €8,03 per 500gr. dat vind ik een enorm prijsverschil.
Zijn er verschillen in die grondstoffen? Bij de goedkope staat Zinkoxyde 1/B (nat)
bij duurdere alleen Zinkoxide.

groetje Hannie

5 antwoorden

  • Titanium(II)oxide (scheikundige formule: TiO) bestaat wel, maar het is onwaarschijnlijk dat je dit bij keramiekgrondstoffenhandel kunt kopen: dat betreft volgens mij altijd het witte pigment Titaniumdioxide cq. titanium(IV)oxide, scheikundige formule TiO2, en dit is het bekende witte poeder dat in verf, papier, tipp-ex, tandpasta en medicijnen gebruikt wordt. Net als alle chemische stoffen kan het meer of minder zuiver zijn; 'rutiel' is bv. TiO2 waar sporen van ijzer in zitten, en dit kan van invloed zijn op het glazuur. Ik heb zelf wat zitten experimenteren met TiO2, ik kreeg er wat beige-achtige kleurtjes mee.

    beantwoord
  • Dank je wel Michiel voor dit antwoord,ik kan dus gewoon de dioxide kopen.

    Nu nog graag een antwoord op de vraag over het zinkoxyde??
    beantwoord
  • Gewoon de goedkoopste soort zink nemen Hannie
    Als de prijs al te maken heeft met chemische zuiverheid is dat in de keramiek verwaarloosbaar.
    Zinkoxide wordt gemaakt uit zinkcarbonaat heb ik me laten vertellen en het kan voorkomen dat in de goedkoopste soort wat meer van dat carbonaat is achtergebleven maar volgens mij heeft dat geen invloed op je glazuren.

    Frans
    beantwoord
  • Dank je Frans,fijn om dat ook weer te weten.

    gr.Hannie
    beantwoord
  • Ik ben erg nieuwsgierig waar de goedkope zinkoxide te koop is.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.