ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > G300B aarderwerkglazuur hoger stoken?

Beste mensen,
Sinds kort mijn eigen oven!! Een feest op zich!! Maar ik spuit mijn werkstukken met transparantie glazuur, G300B, aardewerkglazuur die volgens het etiket gebakken kan worden tussen de 1020 en 1080 graden. Ik bak nu op 1040. Als de werkstukken uit de oven komen zijn ze mooi en strak. Maar in de dagen/weken erna lijkt het wel een concert in mijn huis: alles craqueleert. Heel jammer. Nu kreeg ik via via van iemand de tip om de glazuurbaak naar 1140 te doen (hoewel het etiket van de glazuur dus NEE zegt..). Heeft iemand hier ervaring mee of ideeen over? Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groeten
Marja

6 antwoorden

  • Marjan, niet doen. Je zou beter in dit geval werken met aardewerkklei ipv steengoedklei. Nu kan je voor deze klei dit verhelpen met de bisquit-stook op 1080°C te doen.
    beantwoord
  • Beste Marja,
    Ik herken je probleem, ik heb dezelfde ervaring met het stoken van G300B op 1040 C. Ik heb wat proeven gedaan met een stook op 1140 C op steengoedklei ( K123 en KK04048) De glazuur kwam er heel goed uit en geen craquele. Niet te dik aanbrengen, 2x rond is voldoende.
    Maar misschien is het het beste zelf met je eigen oven, klei en stookprogramma eerst wat proeven te doen.
    beantwoord
  • Dank jullie wel voor de reacties. Ben al blij dat je het herkent Kees. Ik ga het gewoon een keer proberen. Ik gebruik op dit moment k118 (draaiklei). Ik zal mijn bevinden melden t.z.t.
    Groeten
    Marja
    beantwoord
  • Beste mensen,
    Ik heb een paar schaaltjes die gecraqueleerd waren opnieuw gebakken niet op 1040 maar op 1140. Dit is duidelijk te hoog want de glazuur was gaan lopen. En er zitten veel luchtbelletjes in nu. Maar: na een week nog geen scheurtje te zien. Bij de volgende poging denk ik aan 1100 graden. Dit is duidelijk wel een stap in de goede richting. Wordt vervolgd dus.
    Groeten
    Marja
    beantwoord
  • Marja, onder de 1100°C blijven. 1080°C zal ruim volstaan.
    beantwoord
  • Als de klei het toestaat om op 1140 graden te worden gestookt, kun je het fabrieksglazuur aanpassen. Bij een glanzend transparant glazuur, zoals G300B, voeg je 10 procent kaolien en 20 procent kwarts. Stook het aangepaste glazuur op 1140 graden en zie of het te veel of te weinig uitsmelt. Pas daarop de hoeveelheden toegevoegde percentages aan in dezelfde onderlinge verhouding.

    Veel succes ermee. www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.