ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > gebarsten klei-effect

Ik heb 'n pot gedraaid met het PETRA WOLF effect,zie KLEI nr2 maart 2009 blz. 8, alleen 't verschil is dat Petra ze handvormt, teveel werk met die duizenden gaatjes prikken.Bij 't opbrengen van de kaolien met zeefje, uitbollen met 1 hand, ziet er goed uit, maar.....na 't stoken op 1180 graden ruiselt de kaolien er af, moet ik misschien 'n smeltmiddel toevoegen en wat is dat dan en hoeweinig? Daarbij wil ik de pot n.l met zwartbakkende klei draaien en met 'n KERSENrode kleur (engobe ?) gaan aanbrengen dmv spuiten/kwasten? en op b.v. 1180 weer stoken.Deze combi van zwart/rood is vanwege onze Japanse tuin.Ben zéér benieuwd naar m'n ingewikkelde vraag en antwoord hierop.
"potterietje " www.atelier-indekersentuin.nl

1 antwoorden

  • Riet, Kaolien heeft een smeltpunt van om en rond de 1750°C. ! Als je de gebruikte klei tot zijn sinterpunt gaat stoken zal er wat kaolien blijven op zitten. Ofwel ga je in je kaolien wat smeltmiddel toevoegen onder de vorm van bv. een fritte. De hoeveelheid hangt af van de klei én de temperatuur ( in dit geval 1180°C ). Het resultaat zal een sinter-engobe zijn. Je kan door middel van proeven bepalen hoeveel smeltmiddel erbij moet. Denk algauw rond de 20%. Dit mengsel kan je dan ook gebruiken om er een rood sinter-engobe van te maken. Toevoeging pigment; vanaf 10% of meer.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.