ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur spuiten en wat is verschil tussen cobaltoxide en cobalcarbonaat?

Ik wil mijn glazuur gaan spuiten. Ik heb alles voor elkaar: spuitcabine, compressor en spuit. Nu heb ik aardig wat boeken maar nergens kan ik vinden hoe dik je die laag moet spuiten. Moet het bijvoorbeeld net zo dik worden als dat je het kwast? En met hoeveel bar moet je spuiten?
En dan heb ik nog een vraag.
Wat is het verschil tussen kobaltoxide en kobaltcarbonaat?

Groetjes Let

5 antwoorden

  • Beste Let,

    Om hetzelfde glazuurresultaat te krijgen als wat je met kwasten bereikte moet de glazuur even dik worden opgebracht.

    Glazuur spuiten is iets wat je met vallen en opstaan gaat leren.
    Er is zoveel daarover te vertellen dat ik dat niet in een berichtje voor elkaar krijg.

    Een aardige tip om je laagdikte gelijk te krijgen.
    Tijdens het spuiten gaat een deel van het glazuur verloren.
    Het komt niet op je werkstuk maar gaat erlangs.
    Als je goed kunt spuiten is dit spuitverlies ongeveer 25 - 30 %.
    Als je voor een werkstuk 100 gram glazuur nodig hebt om te kwasten dan heb je voor het spuiten 125 tot 130 gram nodig.

    Verschil tussen kobaltoxide en kobaltcarbonaat.
    Het oxide is bijna twee keer zo sterk als het carbonaat.
    0,5 % oxide geeft hetzelfde effect als 1% carbonaat.

    Groeten
    hans
    beantwoord
  • Dank je wel Hans! Met vallen en opstaan dus. Ik ga er vol goede moed aan beginnen!
    Groetjes, Let.
    beantwoord
  • Hoi Let

    Ik denk dat je snel genoeg weet met hoeveel druk je het best kan spuiten.
    Ik doe het met 0.6 bar maar collega's zitten op meer dan 1 bar.
    Zodra er geen nevel maar spatjes uit je spuit komt dan heb je te weinig druk.

    De dikte meet ik altijd met mijn nagel,als de glazuur "nageldik"op het werk zit is het goed voor mijn glazuren.

    Zit er op je compressor een drukketel?
    Als dat niet zo is kan je spuit gaan "stotteren"ik heb er een oude butagasfles tussen gemaakt gaat heel makkelijk.Als je dan die compressor 5 minuten vantevoren aanzet heb je een mooie gelijkmatige spuitdruk.

    Zo als Hans al opmerkte is het verschil tussen die 2 cobaltsoorten de kleurende werking maar als je een lichtblauw nodig hebt is carbonaat beter want dat is veel fijner van structuur , bij cobaltoxyde heb je dan vaker last van spikkels,tenzij je de glazuur maalt en door een hele fijne zeef wrijft

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans,

    Bedankt! Dat is een duidelijk verhaal! Er zit inderdaad een drukketel op.
    Het scheelt enorm als je man goudsmid is want ik heb daardoor de beschikking over erg veel hulp en gereedschappen!
    Met jullie hulp daar nog eens extra bij moet het gaan lukken lijkt me!
    Ik ga ermee aan de slag.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Geweldig! Het is erg naar mijn zin geworden! En dat voor de eerste keer!
    In de eerste instantie had ik 2,5 bar gebruikt. Dat had ik ook weer van iemand gehoord en dat lukte dus totaal niet. Ik spoot zo onderhand, als er al wat opzat, ook alles er weer af. Achteraf logisch dus! De schaal vervolgens maar onder de kraan gehouden. Met die 0.7 bar zag ik al meteen dat het perfect ging!
    Het is me goed gelukt alles egaal te spuiten. En het resultaat is prima naar mijn zin.
    Heb nu al zin om aan mijn volgende project te gaan beginnen!
    Dank voor jullie goede adviezen!
    Groet Let.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.