ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > Engobe giftig?

Hallo,

Als docent op het voortgezet onderwijs vind ik het een uitdaging om de leerlingen wat meer met het kleiwerk uit te dagen.
Op mijn opleiding heb ik een beetje met engobe gewerkt, gewoon kleislib van verschillende kleuren klei.
Nu heb ik verschillende kleuren engobe gevonden bij mijn leverancier. Kan iemand mij vertellen of engobe giftig is? En waar ik op moet letten bij de aanschaf?

Alvast hartelijk bedankt!
gevraagd

2 antwoorden

  • De giftigheid hangt af van de samenstelling.

    Keramische basismaterialen kunnen op twee manieren schadelijk zijn:

    - Fysieke giftigheid: Stof. Het feit dat materialen tot een zeer fijn poeder zijn vermalen brengt het risico van verstuiven en inademing met zich mee. Zelfs gewoon zand (kwarts, Siliciumdioxyde) is al schadelijk in deze vorm ('stoflongen'). Stofgevaar kan verminderd worden door beschermende kleding te dragen en in een stofkast met afzuiging te werken. Zodra poeders met water (en evt. plakmiddelen) tot een engobe, (giet)klei of glazuur zijn aangemaakt, is het stofgevaar al veel minder.

    - Chemische giftigheid. Kleuren worden meestal door metaaloxyden (of metaalzouten) tot stand gebracht, en deze verbindingen kunnen door de longen of de maag in het lichaam terechtkomen. Sommige metaalverbindingen zijn giftiger dan anderen. Om een voorbeeld te geven, IJzeroxyde (roest) is niet zo giftig als Loodoxyde. De meer giftiger metaaloxyden mogen tegenwoordig niet meer verkocht worden, of worden verhandeld in fritte-vorm, hierbij is het metaaloxyde 'ingekapseld' in glas en daardoor minder makkelijk opneembaar. Het is de industrie zelfs gelukt om loodverbindingen, waarvoor een irrationele angst bestaat, veilig verwerkbaar te maken.

    Ik hoop dat dit je wat helpt ;-) En oh ja, tijdens de stook kunnen ook minder prettige gassen vrijkomen, ventileer voldoende.

    beantwoord
  • Rianne, kant-en-klare engobes met een merknaam zijn veilig en de fabrikant moeten zich houden aan de Europese richtlijnen. Indien niet zeker: vraag aan je leverancier de Safety Sheets.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.