ALGEMEEN > Klei - algemeen > witbakkende klei 'wit' inkleuren

Dag, ik wil witbakkende klei witter maken, door deze wit in te kleuren. Kan dat (bijvoorbeeld met tinoxide? Ik gebruik hem nl samen met zwarte ingekleurde klei. De witbakkende (creaton 254) is te romig van kleur. Wie kan mij helpen?
groetjes, Lies
gevraagd

7 antwoorden

  • Beter is het om dan zirkoonsilicaat te gebruiken Lies
    tinoxide kan ongewild verkleuren door de kleurstoffen in de zwarte klei.
    Ook toevoegen van kaolien maakt je klei wat minder smeltbaar en zal daardoor minder sinteren en van kleur lichter blijven.
    Het mooiste is om kaolien en zirkoonsilscaat samen te gebruiken om een witter resultaat te bereiken.
    Ik zou beginnen met 5% van elke grondstof.

    succes Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans, dank je wel voor je snelle reactie. Ik hoop dat je begrepen hebt, dat ik èn witte èn zwarte klei wil verkrijgen. De zwarte ingekleurde klei is geen probleem, wel de witte klei. Als ik jou goed begrijp, meng ik door de witbakkende klei 5% kaolien en 5% zirkoonsilicaat. Hoor graag van je,
    groetjes,
    Lies
    beantwoord
  • Om een wittere klei te krijgen zou je het met die percentages kunnen proberen Lies.
    Als je tinoxide zou toevoegen kan er verkleuring van de witte klei optreden onder invloed van de kleurstoffen in de zwarte klei.
    Als je ze samen wil stoken dus.

    Frans
    beantwoord
  • Helemaal duidelijk Frans, dank je wel, ik ga het zeker proberen,
    groet, Lies
    beantwoord
  • Heb ik toch nog een vraag: ik bak de schalen op 1220graden. Je hebt het over het sinteren van de klei. Hoe hoger, hoe meer sinteren, dus ook des te romiger de klei wordt. Is 5% toevoegen voldoende, want ik had in mijn vorige mails geen stooktemp. genoemd.
    Hartelijke groet, Lies
    beantwoord
  • Het is totaal 10 % Lies en dat is om te proberen voldoende.
    Wil je snel resultaat maak dan meerdere proeven met oplopende percentages.

    Frans
    beantwoord
  • Ik ga er snel mee aan de slag,
    groet, Lies
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.