ALGEMEEN > Stoken > hoeveel graden hoger stoken (meer sterkte)

Goedemorgen,

Ik heb mijn klei (k129) gestookt op 1220 graden. En bijna ben ik eens tevreden. Ik wil hem eigenlijk nog net iets sterker hebben. Zou het uitmaken als ik hem nog 60 graden hoger stook of is dat verwaarloosbaar?

3 antwoorden

  • Hallo Marion,
    Hoe hoger je stookt, hoe dichter je bij het sinterpunt van je klei komt en hoe sterker je werkstuk wordt. Je kan ook i.p.v. hoger te stoken, een tijdje op die temperatuur pendelen. Dit maakt dat je 1220°C ook tot de kern van je werkstuk kan komen.
    Mechanische sterkte hangt ook af van de samenstelling van je klei, waarbij het Al²O³ -gehalte een grote rol speelt ( meestal zijn deze mengsels iets duurder ). Als deze klei voldoende plastisch is kan je er ook enkele % krijt ( calc.carbonaat ) aan toevoegen. Op deze temperatuur werkt krijt als een smelter en verlaagt het sinterpunt zodat je niet hoger hoeft te stoken ( en is een goedkope oplossing ). Een rits proefjes zal er wel aan vooraf moeten gaan.
    beantwoord
  • Dag Lucien,
    Ik heb hierover ook een vraag: voor een café maak ik koffiemokken. Ze worden veelvuldig gebruikt en in de vaatwasser gewassen. Na verloop van tijd ontstaan er craquelé's aan de binnenkant. Deze fijne haarscheurtjes zitten (niet zichtbaar voor mij) er niet in wanneer ik ze aflever. Zou ik nu ook krijt kunnen toevoegen aan het glazuur, om de glazuur dichter te maken?
    Ik stook ook op 1220 en pendel 20 min. Ik ga ook eens proberen de kommen hoger te stoken, om ze sterker te maken. (Dit is nodig omdat de kommen zo vaak gebruikt worden, ontstaat er nogal eens breuk. Ik gebruik overigens Creaton 254 hiervoor. Ik ben benieuwd naar tips!
    beantwoord
  • Lies, ik zie je ( klassiek ) probleem.
    Het glazuur gaat krimpen, terwijl het bisquit niet meer gaat meekrimpen. Er zijn verschillende remedies om dit te klaren:
    - Door toevoeging van een weinig krijt ( Calcuimcarbon.) gaat het bisquit boven 1100°C als smelter fungeren en gaat het bisquit hierdoor nog wat krimpen ( en de klei ook sterker maken ).
    - De glazuursamenstelling bijsturen zodat er minder krimp ontstaat of de samenstelling ' elastischer' wordt door de glasvormers ( SiO²) te minderen en het Al²O³ te verhogen. Werken met gecalcineerde grondstoffen zoals bv. frittes en zo weinig mogelijk ruwe grondstoffen zal de krimp van het glazuur ook al tegengaan. Aardalkalische grondstoffen i.p.v. zuiver alkalsche werkt ook gunstig. Je kan niet zomaar wat aan het glazuur toevoegen zonder dit effect heeft op het smeltpunt.
    Ik denk dat het toevoegen van wat krijt aan de klei de eerste stap moet zijn.

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.