ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > glazuur

ik ben op zoek naar een recept van een transparant craqueleerglazuur. In een boek las ik een recept van een alkalisch glazuur dat de neiging heeft om te craqueleren. Dit bestond uit volgende onderdelen : hoog-alkalische fritte 75
kaolien 15
kwarts 10
Te bakken op 1060 graden.
Weet iemand of dit te gebruiken is als een craqueleerglazuur bij een werk dat gekleurd is met engobe?
Alvast bedankt!!!

14 antwoorden

  • Gewoon proberen dat glazuurtje lijkt me het beste.meng er wel een 0.5 % bentone doorheen zodat je glazuur beter blijft "zweven"

    probeer ook deze eens

    65 gr fritte 2495,25 gr nepheline syenite en 10 gram kaolin ook weer 0.5 % bentone door de droge glazuur mengen

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Frans, bedankt voor de snelle reactie!
    Kun je me ook nog vertellen op welke temperatuur dit gebakken moet worden? En zou het dan ook mogelijk zijn om de craquele in te kleuren met inkt?
    Groeten, Els
    beantwoord
  • De glazuur is voor 1040 tot 1080 graden en het craquele is inderdaad met inkt in te wassen.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Frans,bedankt voor de hulp. Ik probeer dit alles zo vlug mogelijk uit!
    Groeten, Els
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    beide glazuren geprobeert en bij beide een goed resultaat. Jouw recept is transparanter dus doe ik daar mee verder! Bedankt!
    Wat ik nog wilde vragen, heb jij ervaring met het inkleuren van de craquelé en zo ja met welke inkt werk jij dan?
    Groeten, Els
    beantwoord
  • Hallo Els,
    ik heb onlangs iets geglazuurd met een kantklare raku glazuur van VeKa, de GL 1305R. Gestookt op 1040 graden. Deze heb ik later ingekleurd met oost-indische inkt, deze is namelijk lichtecht. Resultaat vind ik prachtig geworden. Als je andere kleuren wilt gebruiken lijkt het me het verstandigst om het ook met lichtechte inkt te doen. Ik heb geen idee hoe ecoline zich houdt op de lange duur, maar daarvan weet ik zeker dat het niet lichtecht is.
    Ik heb er niet zoveel verstand van hoor, ik doe het meestal op mijn gevoel.
    Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
    groetjes Let.

    beantwoord
  • Hallo Els

    Let heeft eigenlijk al het antwoord gegeven.
    Ik gebruik ook oost indische inkt en als het wat lichter moet zijn vermeng ik het met ecoline blauw of sepia.

    Groeten en suc6 Frans
    beantwoord
  • De kantklare glazuur van Veka de GL 1305R gestookt op 1040 craqeuleert die ook als je het op 1040 in een elektrische oven doet.
    Bij het blad Klei van mei zit een folder van Keramikos met glazuur die wel craqueert , heeft een van allen die al eens gebruikt
    Ben op zoek naar een crequele glazuur die goed kan in een elektrische oven en mooi word .

    Groeten Gerrie .
    beantwoord
  • Hallo Gerrie,

    Ja hoor, dat heb ik ook gedaan! Werkt perfect.
    In de eerste instantie denk je dat het niet gecraqueleerd is maar hoe langer hij uit de oven is hoe meer barstjes hij geeft. En als je het voorwerp dan inkwast met oost-indische inkt en daarna onder de kraan er weer afwast, heb je een schitterend resultaat! Wel hele fijne craquele hoor! Maar mijn objecten zijn niet zo groot dus ik vind het daar wel erg mooi bij passen.
    De transparant (1302R) doet het ook perfect. Daar kun je natuurlijk ook nog oxides of pigmenten aan toevoegen voor kleur maar zover ben ik nog niet.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • ik heb weleens ingewassen met vedunde acryl verf, leuk effect met verschillende kleuren en verkleurd niet in de zon.

    groetjes Hetty
    beantwoord
  • Hallo Let

    Ik heb het met proefjes uitgeprobeert.
    De transparant 1302 en de 1305 doen het perfect,
    vooral als je ze later inwas met oost. inkt .
    Heb ook de volgende kleuren chemicalienen op verschillende proefjes er onder gezet
    Kopercarbonaat
    Kopersulfaat
    Koperoxide
    Loodchroomaat
    Daar over heen de transparante 1302 dit met alle kleuren een verassend eindresultaat

    Groeten Gerrie
    beantwoord
  • Hallo Gerrie,

    Wordt mooi he? Ik ben ook erg enthousiast! Wat mij opviel is dat hoe dikker je de glazuur opbrengt, hoe grover de craquele wordt en hoe dunner hoe fijner de craquele. Hoe heb jij die chemicalien opgebracht? Alleen gemengd met water en dan ingewassen?
    En gaf het niet af als je de transparant er dan overheen zet? Ik bedoel eigenlijk of de chemicalien zich niet mengen met de glazuur als je die opbrengt.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Hallo Let ,


    Ik maak de chemicalien aan met water en breng ze met een kwast aan laat het drogen .
    Het glazuur er op brengen doe ik door te gieten of te rollen ik giet dan wat glazuur apart ergens op .
    Zo komt er geen kleur ergens van in mijn pot met glazuur
    De chemicalien geven wel wat af maar dat brengt ook juist het raku effect er in want daar word het zwart .
    Maar de oxiden geven weer niet af [ met koper gedaan waar het dun was werd het groen en waar wat meer koper opzat zwart ]
    De kleuren zijn erg mooi bij de tegen de 1302 aan .
    Heb er veel plezier mee bedankt voor de tip nog .

    Groeten Gerrie.
    beantwoord
  • mag reeds vloeibaar gemaakte glazuur , in een werkkamer staan waar het lichtjes kan vriezen?
    of is het best in een kelder?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.