ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > Verschil aluminiumoxide en aluminiumhydraat

Wie kan mij vertellen of ik ipv aluminiumoxide ook aluminiumhydraat kan mengen door mijn klei?
Het lijkt mij dat een hydraat minder sterk is dan een oxide dus neem ik aan dat ik er meer van in moet doen.

9 antwoorden

  • Marion, waarom zou je deze grondstoffen in de klei willen doen ?
    beantwoord
  • Om het smeltpunt te verhogen. Formule is ondertussen omgerekend.
    beantwoord
  • Marion, dan ben je beter af met ball clay. Kaolien werkt ook smeltpuntverhogend, maar vrees dat dit ten koste van de plasticiteit gaat. Aluminiumoxide (- hydraat ) is écht af te raden om gezondheidsreden. Hou dit maar voor in geval je een ' loopglazuur ' hebt.
    beantwoord
  • Op school wordt alu-hydraat veel gebruikt in de oven als ovenplaatbescherming.
    Is zand wat dat betreft even goed?
    Zand is natuurlijk wel veel zwaarder.
    Welke zandsoort gebruik je dan best?
    beantwoord
  • Anna, zeg maar op school dat ze met je gezondheid spelen.
    Als ovenplaatbeschermer kan men ook gewoon kaolien gebruiken. Mulliet is een zeer goed alternatief. Zand is af te raden als beschermer. Het glazuur zal er zo doordringen.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Kun je mij dan zeggen welke percentages ball clay of Kaolien gebruiken kan? (de oven staat nog niet aan en er is nog ruimte voor proefjes!

    Groet,
    Marion
    beantwoord
  • Marion, ik weet niet het sinterpunt van de gebruikte klei, noch de samenstelling. Ik weet niet hoeveel graden je deze klei wil verhogen. Er zit niks anders op dan een reeks proefjes te maken. Eentje met 3%, eentje met 5%, eentje met 7% en eentje met 9%. Daartussen moet wel ites bruikbaars zitten. Vergeet niet op alle proefje een bepaalde lengtemaat mee te geven om de krimp vast te stellen. Stoken tot de max. werktemperatuur.
    beantwoord
  • Ik heb uiteindelijk aluminiumhydraat toegevoegd. Was niet tevreden, klei brak te snel na het bakken....
    beantwoord
  • Marion, misschien heb je hierover al een antwoord gevonden onder hoofding GLAZUUR TOEVOEGEN AAN KLEIPOEDER.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.