ALGEMEEN > Gips > gips in gipsmal gieten

Ik wil een tweedelige gipsen mal van een vaas massief ingieten met gips.
Ik heb goed tegen zowel de emmer gips als de ingegoten mal aan geklopt voor ontsnapping van de luchtbellen.
Toch is er nu al voor de derde keer geen goed resultaat uitgekomen. Wat er gebeurd is dat de onderste helft perfect is, maar de bovenste helft enorm broos en bij de hals van de vaas strepen ongegoten heeft, die lijken op een soort zwangerschapsstriemen. Wie weet er waardoor dit komt en met name hoe ik dit op kan voorkomen of oplossen?

4 antwoorden

  • hallo sacha,
    Ik weet het niet zeker natuurlijk maar wanneer ik jouw verhaal zo lees lijkt het erop dat de gips niet goed met het water vermengd is en dat je het te dun in de mal gegoten hebt. Doordat het dan bij het gieten nog te waterig is zakt de gips naar beneden en kan het dus gebeuren dat het onderste deel goed is en het deel boven te broos. Wanneer je gips aanmaakt dan strooi je dus het gips bij het water (niet andersom) net zolang tot er een flinke hoeveelheid bovenop het water blijft liggen. Dit laat je even zo staan, totdat het bergje zich volgezogen heeft met water. Nu niet trutten met voorzichtig roeren en kloppen maar de mixer erin, ook flink over de bodem heen, of als je geen mixer (op de boormachine) hebt flink met de garde kloppen. Wanneer het yoghurtdik is giet je de gips op het laagste punt in de mal, en op dit punt blijven gieten totdat de mal vol is. Nu wanneer je mal op een tafel staat, flink met een rubber hamer onder de tafel kloppen, dit blijven doen totdat je geen belletjes meer naar de oppervlakte ziet komen. Die strepen kunnen misschien ook komen doordat je losmiddel te dik aangebracht is of je je gips niet in een vloeiende beweging ingegoten hebt. . Veel succes met je volgende poging gr. marianne
    beantwoord
  • Hallo Marianne,
    Bedankt voor je uitgebreide reactie.
    Ik heb helaas voordat ik je bericht gelezen had alweer een nieuwe poging gewaagd. Daarbij heb ik de mal eerst voor de helft ingegoten, een stop eropgezet en 'm een paar keer 360graden over de tafel gerold (het is een ronde mal). Helaas weer hetzelfde resultaat.
    Ik heb 'm ookal een keer ingegoten met gips die ik dikker aangemaakt heb, het probleem was toen dat de gips halverwege de gieting al dikker begon te worden en niet goed tegen alle zijkanten aanvloeide. Het is nl. een nogal grote vorm, ongeveer 30x30cm. Is dat een kwestie van dikker aanmaken en dan sneller ingieten?
    Je advies om de gips dikker aan te maken klinkt nl. erg aannemenlijk en zou ik graag alsnog uit willen proberen.
    Ik kan alleen niet zo vaak meer gieten, want in mijn mal zag ik een beginnende scheur!!! Zou dat komen doordat de ingegoten uitzet?
    Gr. Sacha
    beantwoord
  • gips zet inderdaad uit, daarom moet je wanneer een mal droogt deze altijd (wanneer we het hebben over een meerdelige mal) laten drogen wanneer deze in elkaar zit, met de gietmond naar beneden. Wanneer je de afzonderlijke delen los laat drogen kunnen dezen gaan vervormen met alle gevolgen van dien. trouwens misschien nog een goede tip: wanneer een mal breekt, of er een stukje vanaf is kun je deze weer lijmen met houtlijm, werkt prima!
    beantwoord
  • Hallo Marianne,

    Ik heb geen nieuwe gietingen meer gedaan maar het huidige gipsen model bijgewerkt met plasticine. Dit omdat de vorm van de vaas zich niet bleek te lenen voor een ingieting met gips. De hals van de vaas had een te sterke curve en liep te veel naar de zijkant doo, waardoor de lucht altijd zou blijven hangen.
    Bedankt voor je tips. Groet sacha
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.