ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > scheuren in beeld

Hallo,
Ik heb een beeld gemaakt dat door te drogen is beginnen te barsten, ook al staat er een plastic zak over. De binnenkant is uitgehold, wat normaalgezien toch ongelijk drogen tegengaat? In ieder geval heb ik al rondezocht op het forum, en heb een paar methodes toegepast (azijn en kleislib, terug vochtig maken, ...) , maar de barsten blijven terugkomen. Ik wil het beeld graag laten bakken, maar in deze toestand ben ik bang dat het dan mis zal gaan. Ik durf ook niet al te drastische dingen te doen aangezien het voor mijn eindwerk is en ik er lang aan heb gewerkt. Hebben jullie nog oplossingen of weten jullie een ander gesprek waar dit al wordt behandeld? Alvast bedankt,
Alexandra

10 antwoorden

  • is de klei misschien te grof, en het werk fijntjes, dat geeft ook wel van deze problemen.
    beantwoord
  • Alexandra, wat voor klei heb je gebruikt ? ( en een plastic zak is niet zo ideaal. Afdekken met kranten is beter ). Heb je het beeld rechtstreeks op een plaat gemaakt of zit er nog een krant of plastic folie tussen ? Waar zitten de barsten ?
    beantwoord
  • Noot secr. KLEI: helaas is bij het verkleinen van de plaatjes de bijbehorende tekst weggevallen.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Alexandra,
    Het zou beter zijn uit te kijken naar een boetseerklei ( vergeet dan ook niet fabrikant en kleinummer mee te geven ) met max. 0-1mm. chamotte grootte en 40 % volume ipv 25%.
    Wel erg van deze barstje op zulk een mooi werk. Wat zonde..Maar zo te zien moeten het wel zeer klei krimpbarstjes zijn en die kunnen nog best na volledig drogen en bakken niet meer zichtbaar zijn. Na de bisquit-brand kan je alsnog wat repareren ( maar dat is voor later ). Zet nu in elk geval deze buste op enkele lagen krantenpapier en op een gladde werkplaat.
    beantwoord
  • Mooi beeld! Kan het zijn dat je het tussendoor steeds in te natte doeken bewaard hebt?
    beantwoord
  • ok, ik doe het meteen. heel erg bedankt!
    beantwoord
  • wat een prachtig beeld, volgende keer een andere kleisoort nemen hiervoor, hoop dat het na t bakken toch nog allemaal mee valt, misschien kun je heel veel verdoezelen met het afwerken na de bak, succes
    beantwoord
  • Let, ik heb inderdaad mijn beeld vochtig gehouden met natte doeken tijdens het boetseren. Is dat niet goed? Wil je mij uitleggen waarom? Ik ben nieuw in dit alles en wil zo veel mogelijk leren.. Bedankt!
    beantwoord
  • Te natte doeken maken je beeld aan de buitenkant zacht waardoor je bij het drogen te veel krimpverschil krijgt. In vochtige doeken bewaren is prima maar dan wel goed uitwringen.
    beantwoord
  • Ja Let, dit lijkt me ook de reden van deze (krimp-) barstjes. Deze traditie van natte doeken komt uit de beeldhouwershoek waarbij men de klei-sculptuur gebruikt om er een afgietsel van te maken en niet bedoeld is deze verder te laten drogen en achteraf te bakken. Zelfde misvatting met gebruik maken van stokken en klossen om er iets tegenaan te bouwen. Zelfde misvatting om metaalplaatjes te gebruiken om een afgietsel hiervan te maken om als gietvorm of instampeer-vorm van te maken. Duidelijk een docent met enkel een beeldhouw-opleiding.
    De schade zal nog redelijk meevallen na de stook denk ik. Achteraf een sinterslib aanbrengen zal vermoedelijk al volstaan om deze krimp-barstjes weg te werken, laat ons hopen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.