ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > recept voor cuerda seca

Beste mensen,
Ik ben dringend op zoek naar een recept voor het maken van cuerda seca lijnen. Deze lijnen (vaak zwart)voorkomen dat glazuurvlakken van verschillende kleuren in elkaar overkopen. Het recept bevat o.a mangaanoxyde en was. Cuerda seca techniek wordt o.a. veel toegepast in Spanje en het Midden Oosten. Ik hoop dat iemand een recept heeft en/of ervaring met deze techniek en bereid is mij wat tips te geven voor een eerste project.
Bedankt alvast,
Ayse

9 antwoorden

  • Beste Ayse,

    ik had nog nooit van deze techniek gehoord.
    Ingevoerd in Google kreeg ik meer dan 29.700 hits.
    Gelijk een paar voorbeelden gezien.
    Als je daar eens zoekt wie weet vind je wat

    succes
    Hans
    beantwoord
  • bij deze van oorsprong islamitische techniek worden de contouren van een motief ofwel in de nog vochtige scherf gestempeld ofwel uitgekrast.
    Na de bisquitbrand worden de diep liggende lijnen met was ingevuld, of wordt het motief met een penseel gedoopt in een mengsel van mangaan en lijnolie,omrand. Op die manier kunnen waterige glazuren binnen die lijnen blijven en dus niet doorelkaar lopen.
    dit is een citaat uit het boek "Het decoreren van keramiek "van Hildegard Storr Britz.

    Ik doe het weleens met stearine en mangaan en breng dan met de heet gemaakte stearine/mangaanmengsel lijntjes aan met een penseeltje.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Frans, bedankt voor je reactie. Lijnolie is inderdaad een van de andere ingredienten. Jammer dat er niet bij sta wat de verhouding zou moeten zijn. Wat betreft jou methode met stearine en mangaan kun je mij vertellen in welke verhoudingen je ze mengt en is het resultaat na het bakken zwarte lijnen? Ik wil een motief omranden en de vlakken invullen met verschillende kleuren glazuur. Ik zou graag de lijnen heel fijn willen hebben, is dit te doen of krijg je dat glazuur toch in elkaar gaat lopen als de lijnen niet dik genoeg zijn of iets dergelijks?

    Ayse
    beantwoord
  • Hans, ik heb inderdaad ook een zoekopdracht gedaan maar tot nog toe met weinig resultaat. Meeste links zijn winkels of bedrijven die cuerda seca keramiek aanbieden. Ik ben ook links tegengekomen over de techniek zelf maar dat is algemene info over wat cuerda seca is en de geschiedenis ervan. Wat ik zoek is het recept. Dat staat misschien wel ergens tussen die bijna 30 duizend hits, maar ik heb het zelf nog niet kunnen vinden. Ik blijf zoeken, als jij toevallig wel iets hebt gevonden kun je wellicht de betreffende link sturen.

    Bedankt in ieder geval voor je moeite.

    Ayse
    beantwoord
  • Kijk eens in de clayart archieven daar staan veel items over cuerda seca technieken

    http://grafik.sdsu.edu/ceramicsweb//

    kijk ook eens op keramiek.pagina.nl daar staan vele links


    of hier word het ook wel beschreven:
    www.malibutileworks.com/Pages/ Art-LineResist%20Info%20&Tips&Techniques.html .

    Ik heb 15% mangaandioxyde gebruikt in mijn stearine mengseltje.
    Let er wel op dat je geen "lopende glazuren"gebruikt anders werkt het niet

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Sorry voor de late reactie maar heel erg bedankt Frans! De informatie op malibutileworks.com heeft me zeker verder geholpen. Daar spreken ze over een speciaal mengsel (line art resist) die je blijkbaar kant en klaar kunt kopen, wellicht dat zoiets ook in nl verkrijgbaar is.

    Ik ga nu eerst jou recept uitproberen met mangaan en stearine en ben benieuwd hoe dat uitpakt. Ik neem aan dat je met "lopende glazuren" bedoelt te dun aangemaakte glazuur? Ik was van plan het glazuur in de vlakken te spuiten met een spuitje, dan moet ik er dus goed op letten dat ik het niet te dun aanmaak.

    Ayse
    beantwoord
  • Met "lopende glazuren "bedoel ik glazuren die erg makkelijk vloeien dus op verticale vlakken aflopen van het werkstuk.Als dat zo is zal dat dunne lijntje het niet kunnen voorkomen dat de glazuren inelkaar overvloeien.
    Bij cuerda seca wordt ook gesproken over waterige(dunne)glazuren

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Een gemakkelijker middel om dit Cuerda seca -effect te bekomen is met ceraline waskrijtjes. Als je ze beitelvormig aanscherpt en er mee tekend op een licht-ruwe scherf kun je er dunner lijnen mee aanzetten dan met de oude techniek. Men is in Portugal om reden van deze omslachtige al jaren overgestapt op de Delftse wijze, wat toch wel iets totaal anders is. zie www.ceraline.be
    beantwoord
  • Dag Ayse,
    Ik bedoel de zoekfunctieop dit forum
    links onder het logo ven klei daar staat discussieforum, daaronder F.A.Q. en daar weer onder zoek
    groet
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.