ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > majolica

Uit het "het glazuur boek" heb ik het recept op blz 82, voor wit glazuur gemaakt. Na biscuit bak heb ik deze aangebracht op mij werk, om daarna met pigmenten te kunnen een onderwerp te schilderen. Wat blijkt nu ik kan zelfs geen potlood schets aanmaken op de wit glazuur, gewoon omdat de aangebrachte glazuur poeder is.
samenstelling van het glazuur is:
- loodbisilicaat 60%
- calciumboraatfrite 10%
- porceleinaarde 10%
- tinoxide 5%
- flint 5%
- zirkoniumsilicaat 5%
Wat ben ik vergeten of wat moet ik er nog aan toevoegen? dank bij voorbaat, Eric

6 antwoorden

  • Op welke temperatuur heeft u deze glazuur gebakken?
    beantwoord
  • Oh, foutje, ik had even gemist dat u nog pigmenten wilde aanbrengen. Aan de glazuur kunt u CMC, zoals tylose toevoegen, zodat het poeder beter plakt. U kunt ook het voorwerp op een lage temperatuur voorbakken, zodat de glazuur al iets gesmolten is, in dit geval denk ik aan ongeveer 600 graden celsius.
    beantwoord
  • Dank u, Anneke,
    Toch heb ik nog een vraagje, kan je me meer uitleg geven aan de afkorting CMC en/of tylose. Deze aanwijzingen zijn niet terug te vinden in "Het glazuur Boek"
    In de cursus van Netty Janssens, gebruik zij Boltz borstel glazuur en dit luk dan wel, de onder grond glazuur is dan vrijfvast, en kan men daarna de kleurpigmenten er gewoon op schilderen met toevoeging van Pathene. Maar o de kosten te drukken zou ik graag zelf mj basisglazuur willen aanmaken.
    Toch al bedankt voor uw anwoord.
    Eric
    beantwoord
  • beantwoord
  • O.k. het is dus een verdikkingsmiddel en stabilisator, en is dus een soort lijm.
    Indien ja, kan men dan ook b.v. behanglijm gebruiken?
    Een oude manier om behanglijm zelf te maken gaat als volgt: men gebruikt bloem en water meng dit tot een dik papje, breng aan de kook tot het een dikke lijmerige pap wordt, laten afkoelen en water aan toevoegen volgens gewenste dikte (naar gelang men zwaar of lichter behangpapier gebruik).
    Of gewoon Pehatine 209 aan toevoegen?? Wat bij veel gebruik wel duurder wordt.
    eric
    beantwoord
  • Eric, koken kost nu eenmaal geld. Zaak is dit te doen met de juiste ingrediĆ«nten aan de laagste prijs. CMC werkt als emulgator en gaat vooral bezinken van het glazuur tegen. Daarenboven geeft het ook een lichte vorm van verlijmen. Dit basisproduct is wel al zeer goedkoop in tegenstelling tot zekere merkproducten. Als je enkel een emulgator wil om het bezinken van het glazuur tegen te gaan, kan je best maismeel aan de kook brengen. Behanglijm is niet zo'n goed alternatief. Dit zijn zaken die hier al meermaals en zeer uitgebreid aan bod geweest zijn. Moet je maar eens op dit forum surfen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.