ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuurpoeder toevoegen aan kleipoeder

Even wennen het nieuwe forum...
Ik heb allerlei proeven gedaan met toevoegingen aan mijn klei. Helaas kon ik na het stoken mijn klei nog te gemakkelijk naar mijn zin doorbreken. Nu kreeg ik de tip om staaltjes te maken met een toevoeging glazuurpoeder om zo mijn klei minder breekbaar te maken na het bakken. Wanneer ik op 1220 ga bakken, moet ik dan ook een glazuurpoeder geschikt voor deze temp toevoegen of mag dat ook een poeder voor 1080 zijn. Wat met vervormingen door toevoegingen van het glazuurpoeder, wordt het smeltpunt lager hierdoor?
Hopenlijk kan iemand me hier vinden en mij helpen

4 antwoorden

  • Welk kleipoeder gebruik je?
    Vreemd dat klei op 1220 graden gebakken zo makkelijk breekt.
    Toevoegen van glazuurpoeder veranderd de structuur van de klei.
    Het wordt smeltbaarder en het vervormt eerder.
    Toevoegen van aluminium in de vorm van molochiet of kaolien maakt de klei wel harder na het bakken.

    Frans
    beantwoord
  • Marion, glazuurpoeder toevoegen aan klei is niet de beste oplossing. Het verschil tussen klei en glazuur is enkel de verhouding tussen basevormende, zuurvormende en amfotere oxides. Hoe meer basevormende oxides hoe lager het smeltpunt zal worden. Sommige basevormende oxides gaan zich maar pas gedragen als smelter zoals Zinkoxide ( 1050°C ),Calcium ( 1100°C )en Magnesiumoxide ( 1150°C ). Toevoegingen ervan in bv. Krijt ( CaO )gaat het sinterpunt verlagen als je boven de 1100°C stookt. Aluminiumoxide ( amfotere ) gaat dan weer werken als ' verbinder ' tussen de zuurvormers ( SiO² ) en maakt de klei mechanisch sterker. Indien je kaolien ( 1 Al²O³. 2 SiO² ) gaat toevoegen zal dit ook smeltpuntverhogend werken gezien er geen basevormers in zitten. Voeg je er Nefeline of een ander Veldspaat aan toe, gaat dit wel interpuntverlagend werken, maar zal wel de plasticiteit van afnemen. In de toekomst uitkijken naar een klei met hoog Al²O³ - gehalte. ( wat ik hier al meermaals heb aanbevolen )
    beantwoord
  • Hallo allebei,

    Ik moet erbij vertellen, het gaat om plaatjes klei van slechts 2,5 mm dik. Ik gebruikte een klei met fijne chamotte en de klei brak op de chamotte. Ik had ook proefjes gemaakt met een klei waarvan de samensteling niet gecontroleerd was. Waarschijnlijk heb ik hierbij een pak getroffen zonder chamotte en bleek mijn klei hierdoor sterker na het bakken.
    Nu heb ik de kleipoeder waarvan ze creatonklei maken zonder chamotte. Ik heb in de klei met chamotte allerlei toevoegingen gedaan waaronder, molochiet, aluminiumoxide, zirkoonoxide etc. Maar ik het had geen van allen het gewenste resultaat.
    Vraagje aan Lucien, wat maakt aluminiumoxide zo gevaarlijk? (naar mijn idee is het gevaarlijke dat het een stof is en dat je daardoor de veiligheid in acht moet nemen...)
    Nog een vraagje: Door toevoeging van Kaolien, gaat de klei dan ook minder snel vervormen?
    beantwoord
  • Marion,
    Aluminiumoxide tast de hersenen aan, en als keramisten moeten we er al zuinig mee wezen. :-)
    Klei gaat niet verbeteren met er molochiet, aluminiumoxide, zirkoonoxide of kwarts bij te voegen. Deze werken goed als vulmiddel.Indien Al²O³, ZrO² of SiO² reeds moleculair gebonden is met een andere oxide, gaat dit wel werken, echter werken vermelde oxides allen temperatuurverhogend. Klei bestaat uit een hele rits oxides die reeds versmolten en gefusioneerd zijn en later door erosie tot poeder verworden, net zoals een fritte. Echter toevoeging van bovenvermelde oxides gaan nooit hun smeltpunt in klei bereiken zoals in een glazuur. Hooguit sinteren als ze hoog genoeg worden gebakken. Om dit sinterpunt te verlagen heb je basevormende oxides nodig zoals de alkalische en de aardalkalische groep.Aluminiumoxide gaat zorgen voor een groter smelttraject. " Loopglazuren " die men bv. gebruikt voor kristalvorming hebben een zeer klein smelttraject en vandaar het afdruipen. Dit zelfde proces zorgt er dus voor dat voldoende aluminiumoxide het smelttraject van de klei ook groter wordt in beide richtingen en de klei mechanisch sterker maakt, maar ook stabieler en minder zal vervormen. Bij glazuren zal je zien dat deze ' taaier ' worden en moeilijker uitsmelten. Deze hebben wat tijd nodig voor een mooie gladbrand. De wetten voor glazuur zijn dezelfde als voor klei. Klei kan je beschouwen als een ongesmolten glazuur. Hopelijk heb je hier wat aan.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.