ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > Hoe kan ik lelijke penseelstreken in engobes voorkomen?

Heb verschillende kleuren engobes gemaakt van creaton 264. Biscuit gestookt op 1000 en daarna deels transparant geglazuurd op 1140. Het ongeglazuurde deel ziet er vrij egaal uit maar bij het geglazuurde deel zijn nu duidelijk lichtere penseelstreken zichtbaar. Had ik de engobe er dikker op moeten zetten? Of is dit het gevolg van de chamotte? Kan ik die er beter uit zeven?

2 antwoorden

  • Engobe moet zowiezo vrij van chamotte zijn ( chamottepoeder zal geen probleem geven ). Engobe heeft een dekkende eigenschap zolang er geen transparante glazuur wordt opgebracht. Door het versmelten van het glazuur met het engobe gaat een deel van het engobe ook opgenomen worden in de versmelting. Waar het engobe dun is opgebracht gaat de scherf ook zichtbaar worden. Conclusie: het engobe dikker opbrengen in kruisrichting en met een breed zacht penseel.
    beantwoord
  • Dank Lucien voor jouw reactie. Ik heb 2 series gemaakt met allebei een beter resultaat. Voor de ene serie heb ik de engobe gezeefd. Voor de andere WB 30 PM gebruikt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.