ALGEMEEN > Ovens > gasoven

ik heb voor de eerste maal met mijn zeflgemaakte gasoven een glazuurbak gedaan, de bedoeling was dag ik naar 1256° zou gaan en dan 10 minuten pedendelen. Om nog maar naar 1200 te gaan heb ik mijn drukregelaar open moeten draaien naar meer dan 3 bar en bij 1200 graden zag ik een vlam uit de schouw komen, wat niet de bedoeling was. Komt dit omdat mijn schouwuitgang niet voldoende groot is?

3 antwoorden

  • Dat denk ik ook Haneveir. Nu staat er wel niet over hoeveel liter inhoud dit gaat, maar 3 bar is wel héééél veel. Een goede verhouding ingang-uitgang is 40/60 verhouding cm². Het ogenblik je vlam uit de schouw ziet ben je zoals je zeker weet, aan het reduceren. Wel leuk een eigen oven bouwen.
    beantwoord
  • Mercikes, ik ga het controleren en laat ons hopen dat dit de oorzaak was.
    beantwoord
  • Hallo Haneveir,

    Als je niet wilt reduceren is het verstandig om de gas/lucht verhouding op de 0 lijn te houden. (oxyderend stoken) Zit je met je gas t.o.v. je lucht mengsel te hoog ben je aan het reduceren en krijg je een vlam uit/boven de oven. Als je reducerend wilt stoken dan knijp men meestal de lucht en krijg je een vlam. Het ligt er ook aan wat voor (hoge snelheid - branders er op de gasoven zitten en/of het een gesloten systeem is. Er zijn ook ovens met atmosferische branders.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.