ALGEMEEN > Gips > meerdelige gietmal leren maken

Dag collega's!
Ik wil al heel lang leren om meervoudige gipsen gietmallen te maken. Ik heb zelf al wat geklungeld, maar wil het nu goed leren. Vooral nu ik wat leuke beeldjes heb, waar ik een afgietsel van wil laten maken.
Ik woon in Den Bosch. Wie zou mij hierbij willen helpen/assisteren? Uiteraard tegen vergoeding.

8 antwoorden

  • Kijk eens in de rubriek De Les Gewezen op deze site. Daar staan regelmatig diverse workshops, ook meerdelige gipsmallen maken.
    http://www.klei.nl/wereld-van-klei/delesgewezen
    beantwoord
  • Hallo,

    Als het gaat om het zélf leren maken van gipsen mallen in een of enkele sessies wil ik wel helpen.
    Ik woon niet ver van Utrecht.
    Misschien handig om even telefonisch te overleggen: 0343-431604.

    met vriendelijke groet,
    Frans Verheijen

    beantwoord
  • Ook al een oude draad, maar voor mensen die nog op zoek zijn:

    "Instructiefilmpje" van het maken van een meerdelige gietmal op youTube aangetroffen.
    http://www.youtube.com/watch?v=m8oxbeDvb9o

    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Liset, de werkwijze in het demo-filmpje is niet de ideale werkwijzen voor het maken van een giet-of drukmal voor klei. Frans heeft vast wel een betere oplossing.
    beantwoord
  • @Lucien, O. Sorry. %-/
    Heb jij misschien een betere link er over ?
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Liset, deze demo zit al aardig in de goede richting:

    http://www.youtube.com/watch?v=RH5OZROYif8

    Let op de sleutels ( hier als vierkante uitstulpingen op de boord. Deze kan je beter vervangen door kunststof-sleutels en zijn te koop bij je klei-leverancier. Deze ' noppen ' zijn zowel positief als negatief door de gewoon in elkaar te drukken. Je kan ze zelfs recycleren )
    beantwoord
  • Liset, ik ben ondertussen nog verder op zoek gegaan naar bruikbare demo's, maar zoals je ook wel zal gemerkt hebben is het aanbod zeer schraal voor onze toepassingen.
    De meeste mallen zijn voor latex, rubber of andere producten. Het werken met plaatjes is nog best bruikbaar voor een eenmalig gebruik in de beeldhouwsector, maar niet aangewezen voor gietklei of drukmallen. Persoonlijk gebruik ik geen jutte of katoentextiel, maar zuiver kunststofweefsel. Dit gaat niet uitzetten of krimpen en is ook niet onderhevig aan schimmels. Bij het werken met kleiplakken ( drukmal ) is het nodig dat de randen zeer glad zijn, gezien je bij het wegsnijden van de restanten niet in de gips zit te kerven. Ook nog dit: Bij het lossen van het tweede gegoten mal-deel kan een beitel de kant ernstig beschadigen. Een houten of kunststofwig is veiliger. Op de plaats waar je de wig dient te zetten snij je eerst wat gips weg in de vorm van een kano. Deze uitsnijding gebruik je later om dit deel op te lichten.
    ( pfff..ik hoop dat dit begrijpbare taal is :-) Niks boven een demo )
    beantwoord
  • @Lucien, bij elkaar genomen verklaren die 2 antwoorden best veel. De rest is dan voor als over 2 weken de cursus weer begint.
    Thanx !
    mvg
    Liset
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.