ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > Bone ash: revival vraag

Geachte Forum bezoekers.
Bij het zoeken naar bepaalde bestanddelen voor een glazuurrecept kom ik Bone Ash tegen als grondstof. Op ons onvolprezen forum tref ik eerdere vragen en discussies aan. Helemaal helder is dat Beender MEEL en Beender AS twee verschillende zaken zijn. De laatste is gecalcineerd (tricalcium fosfaat). Beender MEEL is dat niet. Ik begrijp ook dat Beender As vooral als een opaakmaker wordt gebruikt.
Aangezien ik net als anderen Beender AS niet heb kunnen vinden bij leveranciers (misschien anderen inmiddels wel?) zoek ik een oplossing in wellicht tin of zink. Vraag 1 is nu: is dit een juiste manier van denken en Vraag 2 is hebben anderen inmiddels al een oplossing voor het ontbreken van Beender As op de Nederlandse markt? Groet, Gerard

4 antwoorden

  • Hallo Gerard,
    Als je toch langskomt in november voor de houtstook, kun je gelijk een zakje beenderas meenemen....
    Groetjes, Anneke
    beantwoord
  • Gerard, misschien bedoelen de leveranciers wel Beenderas ( bone ash ) en noemen dit verkeerdelijk beendermeel. Bone ash heeft als samenstelling ( Ca³(PO4)². ( kleine 4 )
    Zo weet je zeker wat ze bedoelen. Beendermeel gebruikt men in de landbouw. Het zou me verwonderen dat ze dit laatste verkopen.
    beantwoord
  • Dag Anneke,
    Dat zal ik dan zeker doen.

    Hallo Lucien,
    Bedankt. Inderdaad levert de kleiboer "beendermeel" met de samenstelling Ca3(PO4)2 mol 310. Waarom dan overal die benaming van beendermeel staat (in feite slachtafval en een bemestingsproduct)is me een raadsel. Kortom .... ik ben er nu helemaal uit.
    Groet van uit Drenthe, Nederland
    beantwoord
  • Gerard, leuk te vernemen dat dit beender-probleem van de baan is.
    Zo zie maar weer wat verkeerd woordgebruik tot verwarring kan leiden. Ik probeer hier om deze reden steeds de puntjes op de ' i ' te plaatsen. Ooit heeft een cursist van me dat bewuste ( slachtafval-)beendermeel gebruikt. Mooi bruine glazuur tot gevolg. Moet zeker van koeien geweest zijn met voldoende ijzer in hun bloed. :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.