ALGEMEEN > Stoken > 1e stook?

Beste mensen, wie kan mij met hetvolgende helpen?
Ik stook normaal gestoken mijn werk eerst biscui op 950.
Nu zie ik echter dat ik een paar pakken klei heb gekocht die alleen gestookt kan worden tussen 1000 en 1100.
Nu wil ik werk daarvan uiteindelijk glazuur stoken op 1040. Dit betekent dat een eerst biscui stook van 950 niet kan.
Nu is mijn vraag kan ik het werk (na goed drogen) meteen met glazuur op 1040 stoken?
Dan sla ik dus de biscui stook over.
Normaal stook ik biscui op met 100 per uur tot 600.
Ales ik direct voor de glazuurstook ga, zou ik misschien 100 per uur tot 700 kunnen doen.
Zou dit kunnen? Alvast bedankt.
gevraagd

4 antwoorden

  • Hallo Nelly, je kunt deze klei gerust eerst biscuit stoken op 950 graden, maar je kunt ook biscuitstoken op 1000 graden. In dat geval zal de klei iets minder poreus zijn en niet zo "zuigen".
    Je kunt ook de biscuitstook overslaan en direct glazuren(rauwglazuren). Maar dan zou je de klei niet helemaal moeten laten drogen, het moet nog iets vochtig zijn, leerhard. Anders heb je kans dat je werkstuk gaat scheuren.
    beantwoord
  • Nelly,
    Zoals jij aangeeft je werk te willen glazuren zonder vooraf een biscuitstook noemt men rauwglazuren.
    Heb in het forum eens gelezen dat dit niet heel eenvoudig te doen is,vraagt ervaring en deskundigheid wb. glazuren.(met alle respect).

    W.b. je klei/aankoop met de vermelding van stoken tussen 1000 en 1100°,dit kun je gerust biscuit stoken tot 950°.Doe ik altijd met prima resultaat.
    Succes, en vr groet,
    truus w.
    beantwoord
  • De eindstook ( en glazuurstook ) kan tussen 1000°C en 1100°C. Dit noemen ze de boven - en de ondergrens. Onder 1000°C nog breekbaar. Boven 1100°C gaat de klei sinteren.
    beantwoord
  • Dank jullie wel allemaal!
    Mijn vraag is hiermee wel beantwoord.
    ik ga toch voor de zekerheid eerst biscui stoken en daarna een aparte glazuurstook.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.