ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > vorstbestendig maken van geglazuurde tegels

Ik wil graag een kleurrijk 'buiten'-mozaik maken. Heb wat geexperimenteerd met verschillende glazuren/klei, maar uiteindelijk vriest het altijd kapot. Ik woon in Noorwegen, waar de temperatuur regelmatig onder de -25 komt. Heeft iemand ervaring hiermee? Tips welke klei/stook/glazuur ik kan gebruiken? Susi Witteveen

2 antwoorden

  • Susi, het best wat je doen kan is een klei gebruiken wat het sinterpunt de glazuurstook benaderd. Een te groot temperatuurverschil tussen klei en glazuur geeft een nefaste spanning. Kan je ook merken bij laaggestookte badkamertegeltjes. Deze gaan om de haverklap water opnemen ( door onderbakken te zijn ) en opdrogen. Het glazuur gaat craqueleren en zelfs afschilferen. Zelfde oorzaak.
    beantwoord
  • Voor een buitenmozaïek kun je het beste tegels gebruiken die voor buiten geschikt zijn. De zg zwembadtegels zijn, in Nederland tenminste, vorstbestendig. Het is zaak ook een tegellijm te gebruiken die geschikt is voor buiten. Dan nog een derde aspect om op te letten is dat de warmte uitzettingscoëfficiënt (WAK) van beton sterk verschilt van die van keramiek. Dat kan al problemen geven bij 0 graden Celcius.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.