ALGEMEEN > Keramiek zonder glazuur > Steengoed zonder glazuur met witte waas

Hallo aleemaal,

Graag zou ik jullie een vraag willen voorleggen waar ik de oplossing niet voor kan vinden. Ik maak voorwerpen van steengoed gietklei in rood, bruin en grijs. Deze laat ik ongebakken als eindproduct.

De klei bak ik in 1 stook op temperaturen tussen 1060-1150 graden in 10 tot 13 uur tijd. Daarna laat ik alles ongeveer 20 uur afkoelen voordat ik de oven open. Het kijkgat aan de zijkant heb ik dicht, in de deksel van de oven zit nog een rond kijkgat die ik altijd open houdt.

Nu is het probleem dat de rode en grijze klei steeds een witte waas krijgt aan de bovenkant, soms alleen de randjes en soms is de hele bovenkant grauw. De onderkant heeft nooit een waas.

Ik heb al veel geprobeerd (verschillende temperaturen, langzamer stoken, langer afkoelen, kijkgat dicht en kijkgat open tijdens stook)maar er blijven producten ontstaan met een waas. Alleen de bruine klei is altijd mooi zonder witte stukjes.

Ik hoop dat jullie misschien kunnen aangeven wat er aan de hand is en hoe ik een mooie rode en grijze kleur uit de oven krijg zonder waas en witte randen?
Bijlagen:

7 antwoorden

  • Ik heb de foto's bekeken en nu vraag ik me af of je de producten misschien schoonmaakt met een nat sponsje die je uitspoelt in water en zodoende veeg je eigenlijk niet schoon maar komt er een klein laagje hele, hele dunne klei overheen.
    beantwoord
  • Hallo Ria, Bedankt voor je reactie. Wat ik regelmatig doe is de producten met een vinger die ik in het water doop glad maken direct nadat ze uit de mal komen. De klei is dan zelf ook nog nat. Zou de waas dan door het water komen?
    beantwoord
  • Hallo,

    Of het door het water komt (hard water: kalkrijk) lijkt me simpel te testen; als het alleen wit uitslaat op de plekken die je nat polijst en op andere niet, zou dat de reden kunnen zijn.
    Zelf spons ik gietkleiwerk altijd af en heb daar nooit problemen mee.
    Maar wij hebben hier dan ook geen hard water..
    Probeer het eens met gedestilleerd water.
    Glad maken kun je anders ook leerhard met een leertje of prop zacht plastic.
    Succes! met groet,
    Frans V.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie antwoorden, ik zal het eens gaan testen.

    Groeten Wanda
    beantwoord
  • Wanda, boven de 1100°C wordt kalk een flux, m.a.w. kalk ( Calciumcarbonaat ) kan boven deze temperatuur niet de oorzaak zijn, en zeker niet in te verwaarlozen hoeveelheden zoals kalkrijk water waar ze zelfs smeltpuntverlagend zullen werken.
    beantwoord
  • Hallo Lucien, ik stook het meeste op 1130 graden. Dan is de witte wass nog steeds zichtbaar op sommige rode en sommige grijze kleistukken. Dus het zou niet door gladstrijken met water kunnen komen? Heb je misschien een idee waar het dan aan kan liggen? Komt het door de steengoed klei misschien? Heeft het iets te maken met de zuurstoftoevoer tijdens het stoken? Zoals ik al beschreff heeft de bruine klei hier nooit last van, terwijl ik die ook met water glad strijk. Misschien is het een stofje in de klei die wel in rood en grijs voor komt en niet in bruin?
    beantwoord
  • Het betreft hier waarschijnlijk oplosbare zouten die in de klei zitten en tijdens het drogen naar de oppervlakte komen. Dat verklaart ook waarom dit 'euvel' zich niet voordoet aan de onderkant van de objecten, en ook dat het zich kan concentreren bij scherpe randen. Na het stoken worden die zoutsporen dan beter zichtbaar. Wanneer je de objecten langzaam droogt wordt het effect versterkt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.