ALGEMEEN > Terra sigillata > Kan Terra sigillata ook in een elektrische oven?

Graag zou ik willen weten of dit mogelijk is, en wel op een temperatuur van 1200 graden.
Aangezien mijn werk nogal ingewikkeld in elkaar zit, en ik deze toch zou willen overgieten met TS, maar een directe brand in een houtvuur met het oog op een mogelijke breuk wil voorkomen.
Na de brand op 1200 graden wil het dan alsnog in een houtvuur doen voor het effect.

14 antwoorden

  • Ginie, TS mag je niet met slib verwarren. Je kan slib gebruiken om TS te bekomen. Zie vorige post betreft TS.
    beantwoord
  • Bedankt voor je reactie Lucien. Ik verwar TS ook niet met slib, maar heb nog geen antwoord op mijn vraag.
    beantwoord
  • Ginie, TS kan je niet gieten.
    beantwoord
  • Bovendien lijkt me het risico van een zo hoog gestookt werk nog eens in houtvuur te stoken vrij groot, aangezien de klei dan al behoorlijk gesinterd is.
    beantwoord
  • Ik heb al meerdere keren TS op een droog, maar nog niet gebakken werk gegoten. Geen problemen gehad.
    Maar is de kan op breuk dan groter wanneer ik het werkstuk niet eerst op 1200 graden stook, maar wanneer ik het nu, dus alleen bisquit gebakken in een houtvuur stook??
    beantwoord
  • Volgens mij wel, aangezien je klei dan nog poreuzer is. Het hangt er ook vanaf hoeveel chamotte de klei bevat en wat de stooktemperatuur van de klei is.
    beantwoord
  • De klei bevat 40% chamotte 0,5 mm. , en de stooktemp. is volgens mij 1250 graden.
    beantwoord
  • Dan is je klei bij 1200 graden al bijna gesinterd en is het risico bij een snelle houtstook vrij groot, tenzij je het langzaam kunt opstoken en weer af laten koelen.
    beantwoord
  • T.S. is géén slib maar een type aardewerk wat verkregen wordt door het ongebakken oppervlak te polijsten. Meestal zet men over de lederharde klei een fijne sliblaag.

    www.bervoetskeramiek.be/site/page/terra-sigillata
    beantwoord
  • Hallo Lucien

    de tweede regel en derde zin op deze site:

    T.S. is een zeer fijne, dunne sliblaag aangebracht op ongebakken, gepolierde potten.

    Het zeer fijne slib (de terra sigillata - T.S.) werd door ons reeds aangemaakt in het atelier en staat ter beschikking van de liefhebbers.
    beantwoord
  • Jose, het is niet het gebruik van fijn slib wat de betekenis is van 'terra sigillata ', maar het achteraf gepolijste voorwerp wat een verdichting van de scherf tot gevolg heeft.
    Dit slib is enkel nodig als 1-men een andere kleur aan het voorwerp wil geven of 2- het oppervlak te ruw is om rechtstreeks zonder slib te kunnen polijsten.
    In archeologische betekenis zijn dit voorwerpen voorzien van zegels die als decoratie zijn opgebracht.
    beantwoord
  • Hallo Anneke,

    Aangezien ik er niet van overtuigd was dat de klei na het bakken op 1200 graden poreuzer zou zijn, had ik het toch maar eens uitgeprobeerd. En ja hoor, je hebt gelijk, en ik was eigenwijs. Het is dus niet heel gebleven, maar gelukkig had ik er maar een werkstuk ingedaan, zodat de andere nog heel zijn gebleven.
    Hierdoor alsnog bedankt voor je tip!!

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Hallo Ginie,

    Er gaat toch niets boven praktijkervaring!
    Gelukkig had je er maar 1 werkstuk ingedaan.
    Maar het is net andersom, klei word minder poreus, naarmate het hoger gestookt word.

    Groetjes, Anneke
    beantwoord
  • Jose, je hebt volkomen gelijk. De link naar de website Bervoets is zeker geen goed uitgangspunt. De volgorde in werkwijze zit totaal fout. Moet zijn als volgt: Eerst slib over de ongebakken scherf en dan pas polijsten ( verzegelen : TS ).
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.