ALGEMEEN > Gips > info steunmal porselein

Dunne plakken gewalste porselein wil ik gaan gebruiken om vormen te maken in een steunmal van gips.Ik stel mij voor om 2 vormen zelf te draaien van steengoedklei en daar de gips tussen te gietenen te lossen wanneer de gips voldoende hard is.Zo kan ik andere vormen maken dan die van de standaard gipsmallen. Heeft iemand ervaring met deze werkwijze en of misschien de titel van een boek waarin dit wordt beschreven.

6 antwoorden

  • Hallo Auke, in principe zou dit moeten lukken, alleen gaat de binnenste vorm wel drijven in het gips. Deze zou je dus vast moeten zetten, en dan zo dat je hem niet tegen de bodem van de buitenste mal drukt. Ik zou de vormen ook dik draaien, om vervorming tegen te gaan.
    beantwoord
  • Hallo Anneke, Bedankt voor je reactie.Ik verzin iets om de vormen op afstand van elkaar te houden en vast te zetten.Ik denk aan een wanddikte van 1 a 2 cm ook al afhankelijk van de grootte. Moet er niet iets op de wand om de hechting van gips op steengoed te verminderen?
    beantwoord
  • Nee hoor, je moet de klei ook niet bakken, alleen leerhard laten worden. Als de gips hard is kun je de klei gewoon verwijderen.
    beantwoord
  • Misschien is het zelfs handiger om de binnenste vorm massief te maken en in de buitenste een gaatje onderin en dan de hele boel op de kop te zetten.
    beantwoord
  • O.k.ik ging van gebakken vormen uit en begreep ook al niet waarom, ik rekening moest houden met vervormen. Bijkomend voordeel is dat ik de klei kan hergebruiken voor een andere vorm.
    beantwoord
  • Klei waar gips in zit schijn je niet te kunnen hergebruiken. Ben even kwijt waarom dat was.

    Inwendige vorm en uitwendige vorm op vaste afstand van elkaar houden kan bijvoorbeeld door de (gedraaide, zeg je) vormen hoger te maken dan nodig is en boven in door en door, door beide vormen, 4 gaten te maken waar je een BBQ-spies door heen steekt. De binnen vorm hangt dan aan de spiesen die in de buitenvorm hangen.

    Maar het kan ook zijn dat je het al lang opgelost had, want deze draad is al 2 maanden oud.
    mvg
    Liset
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.