ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > recept celadonglazuur

Ik kreeg ooit een hoeveelheid seladonglazuur, heel mooi lichtgroen met bruine adertjes. Moest op 1200 of hoger gestookt worden.Ik gebruikte die glazuur voor een grafsteen. Glazuur is helaas op
Nu kreeg ik van iemand het volgende recept voor seladon
Nepheline Syenite 42% krijt 19% kaolien 14% kwarts 25% en okergeel? 2,5%
Maar dit moest reducerend gestookt worden en ik heb een elektrische oven!! Heeft iemand een ander recept. Of weet hij een mooie kant en klare glazuur voor 1200 graden of iets hoger met ongeveer dezelfde kleuren?
Ben reuze benieuwd. Tjalda Wesseling
Bijlagen:

2 antwoorden

  • Je zou kunnen proberen om bij dat recept 0.5 tot 1 % siliciumcarbide toe te voegen voor een reductie resultaat in een electrische oven Tjalsa.
    Elders op het forum zijn er al berichten geweest over deze methode.

    Frans
    beantwoord
  • Als het je enkel te doen is om de kleur van celadon kan je dit ook bereiken door een transparant glazuur met pigment in te kleuren ( bv. met op -of onderglazuurpigment ). Je hebt er zeer weinig van nodig ( < 1% ? ). Indien je geen kant-en-klaar pigment kan vinden, probeer dan met meerdere kleuren samen te voegen. Hier een basis transparantglazuur voor +/- 1200°C :
    Natriumveldspaat 48
    Kwarts 22
    Calc.carbon.( krijt) 8
    Zinkoxide 8
    Kaolien 4
    Bariumcarbon. 4

    + pigment. ( écht celadon kan men bekomen door ijzeroxide te reduceren, vandaar het okergeel= geel ijzerox.)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.