ALGEMEEN > Gips > problemen tweedelige gietmal

Ik heb een groot probleem.Heb een 2 delige gietmal gemaakt voor gietklei. De eerste vorm kwam er perfect uit. Na de vorm weer te hebben laten aandrogen heb ik hem volgegoten met gietklei..toen opeens bleed dat het elastiek er niet goed omheen zat en dus de gietklei tussen de malhelften liep. Ik heb de mal laten leeglopen maar kreeg ze toen al met geen mogelijkheid uit elkaar. het heeft inmiddels al een hele nacht gedroogd en ik heb er met een hete fohn ingeblazen...Maar er is geen beweging in te krijgen...Ik ben bang bij nog meer druk de mal te beschadigen...Wie heeft een tip om alles weer lo te krijgen..?

3 antwoorden

  • Hallo,

    Als ik het goed inschat trekt de gietklei tussen de aansluitende delen van de mal vacuĆ¼m, waardoor beide delen tegen elkaar getrokken worden.
    Op het moment dat dit ook binnenin gaat drogen zal het gips loslaten van de klei.
    Geduld lijkt mij dus de oplossing.
    Op een warme droge plek kan dit geen eeuwen duren.
    Succes!
    groet,
    Frans V.
    beantwoord
  • Ok...ik zal heel geduldig afwachten dan..Heb de gietmal nu op de verwarming staan..Ik heb mijn lesje alweer geleerd..Haastige spoed is idd nooit goed!! Volgende keer giet ik pas als ik alles goed gecontroleerd heb!! (en geen kids om me heen heb) Bedankt Frans
    beantwoord
  • De oplossing heb ik uiteindelijk toch op de academie gekregen.Water in de naden laten lopen....en idd. Tien minuutjes later kon mijn mal open...jippie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.