ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Recept gevraagd 'koperpapje' voor 'verbronzen' van keramiek?

Van iemand een vaag recept gekregen (koperoxide met soda en water) wat een mooi effect zou geven.
Weet iemand:
- het recept?
- Of dit schadelijk is voor een oven met elektr. verwarmingsspiralen?

20 antwoorden

  • Walda, als je een ' koperpapje ' in een elektrische oven gaat stoken is het eindresultaat zwart. Is dit de bedoeling ? Men gebruikt koperoxide ( met wat soda of fritte voor de hechting ) in reducerende toestand, wat dan van rood over paars/groen/geel gaat kleuren.
    beantwoord
  • Hallo Walda,
    Het recept weet ik niet precies, ik deed altijd wat koperoxide op een bordje met wat soda en water idd, en met een kwastje smeerde ik het beeld in. Als het beeld is gebakken kan je het met een staalborstel oppoetsen op die plekken waar je de bronskleur (goudkleur)
    wilt hebben.
    Een heel leuk effect.
    beantwoord
  • Ok, hartelijk dank Lucien en Dory.
    Het brengt dus geen schade toe aan de elektrische oven; het ziet er eerst zwart uit maar is op te poetsen;
    en het recept steekt niet zo nauw.

    Dan moet ik het maar eens proberen.

    Aanvullende informatie welkom.



    beantwoord
  • ben erg benieuwd hierna, laat je hier even weten of het gelukt is, en hoe, succes
    gr.
    beantwoord
  • Dag Walda. Wat jij wilt, dof zwart met hier en daar een koperglans kan je ook op een andere manier bereiken.
    Recept voor 1140 graden
    20% gele kleipoeder
    60% mangaanoxyde
    10% koperoxyde
    10% kaolien
    Dit aangemaakte mengsel zeer dun opbrengen.
    En daarna oppoetsen voor een gouden glans

    Ik heb ook een recept voor 1020 graden, maar dat werd niet zo goed, veel minder goudglans
    25% gele kleipoeder
    40% mangaanoxyde
    20/25% fritte 1510
    10% nepheline syenite
    6% koperoxyde.

    Allemaal wel iets gecompliceerder dan jouw papje.
    Laat maar weten wat je deed en wat het resultaat was.
    Ben benieuwd. Tjalda
    beantwoord
  • Dank je Tjalda.
    Zal wel nieuw jaar worden voor ik er aan toe kom.
    beantwoord
  • Misschien een tip:

    Heb je weleens Redox farben geprobeerd?
    Dit is te koop bij Keramiek Kraft.de en ik gebruik de G0803 Messing.
    1 kilo kost 13,90 euro.
    Dit is dan poeder die je met water vermengt en dan voor een goud effect minaal 2 of 3 keer opbrengt.

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • hallo Ginie kun je misschien een foto plaatsen van een werkstuk die hiermee behandeld is, vind het een interessant onderwerp en ben hier erg benieuwd naar
    mvg
    beantwoord
  • Mijn toestel is helaas kapot, maar als je me je adres doorgeeft via mijn mail (info.salobo@yahoo.de), zal ik je mijn teststrookje toezenden.
    Ik ga heel binnenkort nog naar Keramik Kraft in Muenster en kan je dan eventueel wel een kilo meenemen. Als je op hun site kijkt zie je dat ze ook andere kleuren hebben. Ook de koperrood is heel mooi op alleen de witte klei.
    Maar als je een klein werkstuk hebt om te glazuren, kan ik je ook wel een ons afstaan.

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • OP verzoek van Ginie plaats ik een foto van Redox Messing en Redox Koperrood
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Mooie kleuren bij die redox. Vooral de groentint vond ik erg mooi. Maar op welke temperatuur gestook? Laat even weten. Tjalda
    beantwoord
  • Hallo Tjalda,

    De linker is de koperrood van de Redox farben, en de rechter is de Messing.
    Is geen groen, maar er bestaat wel een groene kleur.
    Kijk maar op de site van Keramiek Kraft.de
    De teststrookjes zijn gebrand op 1200 graden.

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Dory, Hoe hoog stookte jij je oven? (in reactie op jouw reactie van 28/11.)
    beantwoord
  • Walda,
    Ik stook meestal de bisquit op 985 en de glazuurbak op 1060 graden.
    Gr. Dory
    beantwoord
  • Om dat effect te bereiken moet je volgens mij wel hoger stoken, ik heb het op een cursus gedaan en weet niet meer hoe hoog er werd gestookt.
    Succes,
    beantwoord
  • @ Ginie,
    zal de Redox Messing/koperrood veel anders worden als ik op 1080 stook ? (980-1320 gr. staat in de beschrijving) heb je daar ervaring mee ?
    groetjes Arina
    beantwoord
  • Ik denk zelf dat het nog wel meevalt.
    Heb in de winkel van Keramik Kraft voorbeelden gezien van objecten die ook op lagere temperatuur gebrand waren.
    Wil je liever eerst 100 gram van ieder proberen?

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Dag Walda
    Ik kan hier uit de conversatie niet zo goed uitmaken welk eindresultaat je eigenlijk wil bekomen. Als ik jou was (en even de commentaar van Lucien T. meenam in het experiment), dan zou ik toch eens gaan dingen uitproberen met raku en uitzoeken wat er mogelijk je wensen het best benaderd.
    Tussen oxiderende en reducerende stookmethoden moet ergens jou beste keuze te ontdekken zijn.
    Laat ons de resultaten van je zoektocht kennen, succes.
    beantwoord
  • Dank Cornelis,
    Binnenkort hoop ik Dory's manier te gebruiken (ik houd van simpel) en dan maar 's kijken.

    Het koper dat ontstaat bij Raku-stoken door de (turkooizen) rakuglazuur snel in de zaagselton te plaatsen ken ik.
    Wordt vervolgd. :)
    beantwoord
  • Walda, koperrood ( via koperoxide ) moet je wel eerst ( primaire reductie ) IN de oven opwekken en dan vasthouden ( secundaire reductie ) in de rookton. Het best hiervoor gebruik je een zo klein mogelijke rookton, ijzeren emmer, koelemmertje, wat je ondersteboven over het werkstuk plaatst wat op een bed zaagsel staat. Enkel in een rookton is niet voldoende en gaat deels her-oxideren.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.